Breed draagvlak tegen vertrek kunstenopleidingen bij SP-debat over ArtEZ

6 maart 2014

Breed draagvlak tegen vertrek kunstenopleidingen bij SP-debat over ArtEZ

Afgelopen zaterdag organiseerde de SP een middag in Showroom Arnhem over ArtEZ. De hogeschool voor de kunsten heeft plannen om haar opleidingsaanbod te gaan verdelen over Arnhem, Zwolle en Enschede. Hierdoor dreigen er opleidingen te verdwijnen in Arnhem, ondanks het feit dat de hogeschool een flinke rol speelt in het aanbod van kunst en cultuur in Arnhem. Speciale gast bij het debat was oud-studente en Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen van de SP.

De SP organiseerde het debat om de waarde van de hogeschool voor de stad duidelijk te maken. Daarom nodigde de SP veel mensen uit de creatieve sector en raadsleden uit om de gevolgen van de plannen te bespreken. Het bestuur van ArtEZ was ook uitgenodigd maar liet weten zich niet in de discussie te willen mengen. Dat deden veel aanwezigen uit de Arnhemse creatieve sector dus wel.

In een volle zaal werd gediscussieerd over de vraag waarom het bestuur deze plannen lanceerde en de gevolgen hiervan voor Arnhem. Enkele debatdeelnemers wezen op de bijdrage die ArtEZ levert aan Arnhem en de invloed van de hogeschool op de kunstenwereld. Veel modeontwerpers en vormgevers zijn in Arnhem opgeleid en hebben internationaal een flinke naam opgebouwd. Enkelen van hen zijn zelfs weer teruggekeerd naar Arnhem omdat er veel kruisbestuiving tussen kunstenaars en bedrijvigheid plaatsvindt, zoals het modekwartier in Klarendal. Een oud-student van de academie onderschreef dit punt nogmaals. Eensgezind werd geconcludeerd dat de plannen rampzalig zijn voor het culturele aanbod in Arnhem.

Een ander punt was de inbedding van kunstenaars in de stad. In Klarendal, het Paradijs in de binnenstad en het Cobercoterrein worden mooie nieuwe gebouwen neergezet. Maar veel initiatieven moeten ook van onderop komen.

Maar er kwamen wel verwijten vanuit de zaal over het kunstenclusterstandpunt van de SP, zoals van Ineke Hans (ontwerper/kunstenaar). Zij verweet dat de SP een zwalkend cultuurbeleid voert: landelijk is er veel aandacht voor vormgeving, ook in eigen uitingen, maar lokaal wil de SP niet meewerken aan het kunstencluster dat het museum en het filmhuis een nieuw onderdak moet geven. Maar de SP is nooit voorstander geweest van het kunstencluster. De haven ging in de onderhandelingen van het stadsbestuur eruit, maar het kunstencluster kwam ervoor in de plaats. Het kunstencluster was een PvdA-plan dat zij in de oppositie al snel lieten vallen. Coalitiepartij D66 nam vervolgens het stokje over, maar haakte vlak voor de raadsverkiezingen gelukkig af. Als het kunstencluster wel wordt gebouwd, kost dat de stad de komende 40 jaar tonnen per jaar aan afschrijvingen en subsidie. Geld dat naar stenen en niet naar activiteiten gaat.

De SP wil het culturele aanbod goed op peil houden maar nu al is duidelijk dat er 900.000 Euro per jaar op kunst en cultuur moet worden bezuinigd. Daarvan is bijna de helft nog niet ingevuld. Wat ons betreft gaat het kunstencluster niet door. Daarmee is deze bezuiniging ook ingevuld en blijven bibliotheken, de kleine theaters en poppodia buiten schot. Kandidaat nummer 2 Luuk van Geffen waarschuwde voor de gevolgen van deze bezuiniging: “dit gaat ten koste van activiteiten binnen de kunst- en cultuursector. Wij kiezen dan echt voor de inhoud en niet voor de stenen!”.