Meerderheid voor komst Decathlon Rijnhal

9 september 2014

Meerderheid voor komst Decathlon Rijnhal

door: Anette Beumer

Een grote meerderheid van de gemeenteraad, waaronder de SP, is voor de komst van Decathlon naar de Rijnhal, zo bleek uit de bespreking van het bestemmingsplan 'Rijnhal-Decathlon' op de politieke maandag van 8 september.

De SP is voor de komst van de Franse sportketen naar Arnhem omdat Decathlon voor meer werkgelegenheid zorgt en levendigheid brengt in Arnhem-Zuid. Fractievoorzitter van de SP Cris Lenting: “Decathlon kan een aanjager worden voor het gebied Arnhem-Zuid. Een gebied waar wij al heel lang plannen voor hebben. Dit is nou juist een project, net als de uiterwaarden, waardoor mensen de brug over komen naar zuid.”

De bouw van de Rijnhal dateert van de jaren '60. Het gebouw dat oorspronkelijk bedoeld was als sporthal werd in de loop der jaren vooral gebruikt voor evenementen als concerten en beurzen. Die functie valt met de komst van Decathlon weg. Cris Lenting betreurt dit en vatte dit samen op z'n Cruijffiaans: “Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Wij zullen afscheid moeten nemen van de Rijnhal in zijn oude vorm. De functie die de Rijnhal had wordt al lang niet meer vervult. Financieel was het dan ook niet meer haalbaar. Kijk alleen al naar al die gaten in het dak: de Rijnhal is niet meer van deze tijd. Maar het is wel belangrijk dat wij nog gaan kijken naar de evenementen die plaatsvinden in de Rijnhal.” Decathlon gaat de Rijnhal verbouwen tot een sportwinkel met leisure, wat staat voor vrije tijd in de ruimste zin van het woord, en horeca. De bestaande hal blijft staan en zal vooral van binnen worden verbouwd. De gemeenteraad neemt eind september een besluit over hetbestemmingsplan 'Rijnhal-Decathlon'.