College Arnhem wil tijdelijke contracten Presikhaaf Bedrijven omzetten naar vaste

5 november 2014

Het Arnhemse college van burgemeester en wethouders wil de tijdelijke contracten van Arnhemse medewerkers van Presikhaaf Bedrijven omzetten naar vaste contracten. Dit staat in een raadsvoorstel dat het college 4 november heeft gedaan aan de gemeenteraad. De Arnhemse SP is erg blij met dit voorstel. De partij heeft zich de afgelopen maanden sterk ingezet voor de toekomst van de sociale werkvoorziening en voor het belangrijke onderwerp rond de tijdelijke contracten.

Een opgelucht en dolblij SP-raadslid Desiree Egberts zegt dan ook in een reactie: “Ik ben ontzettend blij dat Arnhem tot dit inzicht is gekomen. Deze mensen doen mee door de sociale werkvoorziening. Door ze vaste contracten aan te bieden hebben zij weer zekerheid in hun leven. Zij belanden op deze manier niet doelloos achter de geraniums. Het gaat ook om eigenwaarde, en daar hoort je eigen geld verdienen bij. Ik denk dat wij op deze manier heel wat persoonlijk leed kunnen

voorkomen”. SP Arnhem heeft veel druk gezet op zowel het college als de raad om tot een eerlijk en sociaal beleid te komen voor de mensen van de sociale werkvoorziening. SP-fractievoorzitter Cris Lenting legt uit: “De invloed van de SP is terug te vinden in dit sociale beleid. Niet alleen bij de Wmo en Wwb, maar nu ook bij de Participatiewet met betrekking tot de sociale werkvoorziening. Het heeft ons de nodige inspanningen gekost om het college te overtuigen. Het resultaat mag er zijn en daar zijn wij erg trots op”.

De letterlijke tekst in het raadsvoorstel van het college van burgemeester en wethouders is als volgt: “Presikhaaf & Bedrijven op te roepen aan de Gemeente Arnhem een passend voorstel te doen om, rekening houdend met de uitgangspunten van het Arnhemse Uitvoeringsplan Participatie, alle tijdelijke arbeidsovereenkomsten van Arnhemmers die in dienst zijn bij Presikhaaf & Bedrijven om te zetten in contracten voor onbepaalde tijd”. Het raadsvoorstel wordt maandag 10 november behandeld tijdens de Politiek Maandag. Maandag 17 november neemt de gemeenteraad een definitief besluit over het voorstel.