Kans voor de binnenstad, Slagveld toerisme 3.0

30 maart 2015

Kans voor de binnenstad, Slagveld toerisme 3.0

Wat gebeurde er op de Weerdjesstraat in september '44 tijdens de Slag om Arnhem? Op welke plekken in de stad vonden er nog meer hevige gevechten plaats? Welke belangrijke gebouwen in Arnhem werden tijdens de gevechten verwoest en zijn nooit meer opgebouwd? Elke hoek en elke straat in de Arnhemse binnenstad kan wel een eigen verhaal vertellen! SP Arnhem vindt dat deze verhalen verteld moeten worden en op een laagdrempelige manier toegankelijk moeten zijn voor een breed publiek. SP Arnhem denkt daarom aan een digitale gids. Een digitale gids met daarin een overzicht van belangrijke gebouwen, strijdtonelen en verhalen van soldaten en burgers.

Augmented reality
In de oorlogsgeschiedenis van Nederland neemt Arnhem een belangrijke plaats in. Nog altijd trekt de veelbewogen historie van Arnhem tijdens de tweede wereldoorlog veel bezoekers. De Arnhemse SP wil dat er daarom een alternatieve gids komt waarbij gebruik wordt gemaakt van augmented reality. Augmented Reality of toegevoegde realiteit omvatten live, directe of indirecte beelden waaraan virtuele elementen worden toegevoegd. Dit kan gebeuren met behulp van een QR-code waarin de toegevoegde elementen vaak beschikken over sensordata of informatie van de nabije omgeving.

Totaaloverzicht van Arnhem kort voor de Slag om Arnhem, september '44
Foto: stichting 3D Historisch Arnhem

Arnhem kort voor de Slag om Arnhem, september '44

Wandelroutes De SP denkt daarbij aan een app waarbij bezoekers de mogelijkheid hebben om te kiezen uit een of meerdere wandelroutes door het centrum van Arnhem. Bordjes langs deze routes kunnen daarbij belangrijke historische plekken markeren. Op deze bordjes kan informatie staan over een bijzondere historische gebeurtenis. Bezoekers kunnen hun smartphone richten op de desbetreffende plek. Op hun smartphone kunnen zij vervolgens door middel van filmpjes en foto's de historie herbeleven.

Educatief element Schoolklassen kunnen natuurlijk ook gebruik maken van de digitale gids. Kinderen kunnen op deze manier niet alleen hun eigen stad beter leren kennen. Door realistische en indrukwekkende verhalen en mogelijk educatieve opdrachten, kunnen kinderen de Slag om Arnhem herbeleven.

Visie binnenstad Arnhem Maandag 30 maart staat de behandeling van de visie op de Arnhems binnenstad op de politieke agenda. Hoe zetten wij de Arnhemse binnenstad op de kaart op het gebied van economie, cultuur en natuur? Welke investeringen helpen Arnhem vooruit in tijdens van economische crisis. De Arnhemse SP denkt graag mee over deze voor de stad zo belangrijke kwesties. Samen met D66 dient de Arnhemse SP daarom een motie in waarin toerisme rond de 'Slag om Arnhem' aandacht krijgt. Ook het gebruik van augmented reality is daarin opgenomen.

Totaaloverzicht van Arnhem kort voor de Slag om Arnhem, september '44
Foto: stichting 3D Historisch Arnhem