Gemeenteraad kijkt massaal weg bij kwakzalverij Living Joy

12 maart 2014

Gemeenteraad kijkt massaal weg bij kwakzalverij Living Joy

SP-raadslid Egberts diende tijdens de raadsvergadering van afgelopen maandag een motie in om subsidie aan stichting Living Joy te stoppen. Deze stichting verzorgt twee avonden opvang voor psychiatrische patiënten en krijgt daar gemeenschapsgeld voor. Maar tegelijkertijd worden er ook religieuze activiteiten georganiseerd. Living Joy vindt die activiteiten belangrijker dan hulpverlening. SP en D66 stelden voor om de subsidie te schrappen. Maar welzijnswethouder Kok (GL) en een meerderheid van de gemeenteraad traden niet op tegen de kwakzalverij van Living Joy.

Ron Baars protesteerde op de publieke tribune tegen het SP-voorstel. Egberts sprak haar waardering voor zijn activisme uit maar benadrukte dat de SP geen steun geeft aan organisaties die subsidies misbruiken om religieuze vorming aan te bieden en als dekmantel hulp verlenen.SP en D66 stelden in november 2013 vragen aan het college van burgemeester en wethouders. Volgens het college was religieuze vorming met hulp van de belastingbetalers niet de bedoeling. Maar wethouder Kok keek weg en stelde dat meer inzet van vrijwilligersorganisaties, ook op religieuze grondslag, onvermijdelijk was.

De gemeente kon tijdens haar onderzoek ook geen spoor van het opdringen van religie ontdekken, terwijl Living Joy eerder nog op haar website verhalen over aangroeiende ledematen en broodvermenigvuldiging door gebed publiceerde. In een gesprek met de SP  gaven de initiatiefnemers achter de stichting ook aan dat de inloop en opvang van psychiatrische patiënten niet losgekoppeld kon worden van de religieuze activiteiten.

De wethouder stelde ook dat er pas in 2015 verdere discussie over de opvang van psychiatrische patiënten mogelijk is. Living Joy vangt twee avonden per week mensen op die vroeger terechtkonden bij zorginstelling Pro Persona. De GGZ-instelling is er inmiddels ook achter gekomen dat de sluiting van de opvang geen schoonheidsprijs verdient. Maar volgens de wethouder zijn er mensen die zich aan professionele hulpverleners onttrekken en daardoor beter terechtkunnen bij vrijwilligersorganisaties. Living Joy vangt jaarlijks 1.200 mensen op en dat woog voor de wethouder zwaarder dan de geluiden over kwakzalverij, ook omdat de organisatie volgens de wethouder de opvang en religieuze activiteiten had gescheiden.

Enkele partijen vielen de SP aan. De CU verbaasde zich over de verhalen van Egberts en vond dat zij vooroordelen tegen religieuze organisaties had. Jan Soek stelde dat Egberts geen harde bewijzen kon leveren, terwijl ze als enig raadslid gesprekken heeft gehad met gebruikers van de dagopvang en Living Joy zelf. Het voorstel van SP en D66 om de subsidie vanaf 2015 te stoppen werd alleen gesteund door Trots, één PvdA-er en één VVD-er.