Medewerkers Presikhaaf Bedrijven aan het woord

19 september 2014

Medewerkers Presikhaaf Bedrijven aan het woord

1200 sollicitatiebrieven versturen maar nooit uitgenodigd worden, omdat je zo eerlijk bent je handicap te vermelden. Bang zijn om achter de geraniums te belanden, omdat het tijdelijke contract binnenkort afloopt. Medewerkers van Presikhaaf Bedrijven, de sociale werkvoorziening van Gelderland-Midden, kregen woensdag 17 september volop de ruimte om hun eigen verhaal te doen.

Dat deden zij tijdens het debat 'Arbeidsgehandicapt; Participatiewet vloek of zegen?'. Het debat werd georganiseerd door Abvakabo FNV samen met Bedrijfsledengroep Presikhaaf & Bedrijven. De organisatie had direct belanghebbenden en de plaatselijke politiek uitgenodigd. Niet zomaar natuurlijk. De wet sociale werkvoorziening houdt per 1 januari 2015 op te bestaan. De plaatselijke politiek bepaalt hoe verder te gaan met Presikhaaf Bedrijven en met het aanbieden van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

SP Arnhem werd vertegenwoordigd door raadsleden Paulien Lunter (ook lid van het Algemeen Bestuur van Presikhaaf Bedrijven) en Desiree Egberts. Egberts ia namens SP Arnhem al jaren woordvoerder van het dossier Presikhaaf Bedrijven. Egberts: "In de raad gaan wij allerlei voorstellen doen om in ieder geval beschut werken te behouden. Het recht op zorg, zoals wij in het collegeakkoord hebben vastgelegd, geldt ook voor mensen met een arbeidsbeperking. (Wat) Als die allemaal langs de kant komen te staan? Dan zijn de maatschappelijk kosten ook enorm. Buiten het feit dat deze mensen af kunnen glijden en nu nog een fatsoenlijke baan hebben".

Directeur Presikhaaf Bedrijven Joost van Loon was een van de sprekers tijdens het debat. Diverse medewerkers namen hun kans waar en onderwierpen hem aan een spervuur van vragen. Wethouder Ine van Burgsteden was nog enigszins terughoudend in haar antwoorden. Een echte beslissing kan zij als portefeuillehouder immers nog niet nemen. De gemeenteraad is namelijk eerst aan zet. Op de Politieke Maandag van maandag 22 september staat om 19.30 uur de raadsbrief 'Tussenstand toekomstverkenning Presikhaaf Bedrijven' op de agenda. Voorafgaand organiseert de Ondernemingsraad Presikhaaf Bedrijven vanaf 18.00 uur een manifestatie op de Patio van het Stadhuis in Arnhem. Ook daar zullen de medewerkers van zich laten horen.

Door: Anette Beumer