Update: "Creatief boekhouden met wethouder Weeda"

15 juni 2009

Update: "Creatief boekhouden met wethouder Weeda"

Vanmiddag bereikte het onderstaande bericht de raadsleden:

** High Priority **

Geachte raads- en commissieleden,

n.a.v. een bericht in de Gelderlander (vrijdag) is op verzoek van enkele raads- en commissieleden uitgezocht of de raad geïnformeerd is over de bijstelling van de werkbegroting van de Sonsbeekbeeldententoonstelling zoals zou zijn vermeld een memo gedateerd 29-5-2008.

De zoektocht naar de stukken leverde het volgende op.
Op 1 juli 2008 heeft het college besloten om deze informatie aan de raad aan te bieden. Echter, het college wilde nog enkele wijzigingen laten aanbrengen in de conceptbrief.
De defintieve brief is ondanks enkele rappeleringen nooit aan de griffie aangeboden en daarom ook niet aan de raad toegezonden.

Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

griffier commissies VFAB en CEESS

Alle mooie woorden van wethouder Weeda ten spijt.

Even de feiten:

13 maart 2007
College besluit om de begroting van de Sonsbeek tentoonstelling te verhogen naar 4,3 miljoen
(bron: wethouder Weeda, in de Gelderlander van zaterdag 13 juni)

29 mei 2007
De gemeenteraad besluit tot het verlenen van de garantiesubsidie op basis van de argumenten dat een werkbudget van 3,5 miljoen noodzakelijk is.
(bron: Raadsvergadering 29 mei 2007, Agendapunt: Garantiesubsidie Stichting Sonsbeek Internationaal)

1 juli 2008
Het college besluit de gemeenteraad in te lichten over de verhoogde begroting.
Dit is uiteindelijk nooit gebeurd.
(bron: Bestuurlijk informatiesysteem en griffie)

Conclusie:
De gemeenteraad was bij het besluiten tot het verlenen van de garantiesubsidie niet op de hoogte van de juiste cijfers.
Het college heeft de gemeenteraad nooit ingelicht over het besluit de begroting voor de tentoonstelling met 1,1 miljoen te verhogen.

UPDATE: De Arnhemse gemeenteraad houdt dinsdag 23 juni een extra raadsvergadering over de financiële verantwoording over de Sonsbeektentoonstelling 2008.

lees hier meer ..

de-gelderlander-klein2.jpg

Raad Arnhem extra bijeen over 'Sonsbeek'

maandag 15 juni 2009

ARNHEM - Er komt op korte termijn een extra raadsvergadering over de financiële afrekening van Sonsbeek 2008. Daartoe hebben de fracties dinsdagavond besloten in de raadscommissie Cultuur.

De politieke partijen willen van wethouder Rita Weeda opheldering waarom ze niet eerder zijn geïnformeerd dat de internationale beeldententoonstelling veel meer heeft gekost dan aanvankelijk verwacht.

Uit het financiële verslag van Sonsbeek, dat vorige week openbaar werd, blijkt dat de gemeente in totaal 1,6 miljoen euro in de tentoonstelling steekt. Aanvankelijk werd uitgegaan van zeven ton subsidie. De extra negen ton is afkomstig uit een gemeentelijk garantstelling van maximaal 1,4 miljoen euro voor het geval Sonsbeek te weinig inkomsten zou halen uit fondsen- en sponsorwerving.

Volgens enkele commissieleden is het de vraag of die negen ton terecht is uitgekeerd. Volgens een raadsbesluit uit mei 2007 zouden de inkomsten uit fondsen- en sponsorwerving (uiteindelijk 1,2 miljoen euro) moeten worden verrekend met die 1,4 miljoen garantstelling. Dan zou nog slechts twee ton resteren, geen negen ton.

In de subsidiebeschikking van de gemeente aan Sonsbeek, uit juli 2007, staat echter niets over het verrekenen van die bedragen. "Waarom staat er niet in dat elke euro sponsoring terugvloeit naar de gemeente", vroeg Arrien Sietsma (ChristenUnie) aan Weeda. "Uit die beschikking blijkt ook dat in juli 2007 al bekend was dat de begroting van Sonsbeek geen 3,5 maar 4,5 miljoen euro zou bedragen. Als de wethouder dat toen al wist, waarom wij dan niet?"

Tijdens de extra raadsvergadering krijgt Weeda pas de kans dergelijke vragen te beantwoorden. De datum van deze vergadering is nog niet bekend.