SP raadsverslag 27 september

4 oktober 2010

SP raadsverslag 27 september

Met ingang van september gaat de SP-fractie maandelijks verslag doen van de raadsvergadering. De verslagen zijn te lezen op de weblog. Zie hier het eerste verslag van de raadsvergadering van 27 september jl.

Verslag raadsvergadering 27 september 2010

Vragenhalfuurtje: verkoop school aan de Gravenstraat aan Kinderopvang SKAR
De SP-fractie kan zich vinden in de verkoop van de school aan Kinderopvang SKAR. De verkoop voldoet aan alle gestelde eisen en de nieuwe invulling met een buitenschoolse opvang (BSO) past binnen het huidige bestemmingsplan. Buurtbewoners maken zich zorgen over de druk en drukte die de BSO op de buurt zal gaan leggen. De SP ziet een uitdaging weggelegd voor het college van B&W om eventuele problemen die zich voor doen in goede banen te leiden.
De buurt kan, eventueel onder leiding van wethouder Gerrie Elfrink (SP), met Kinderopvang SKAR om tafel over gezamenlijk gebruik van het schoolplein.

Installatie raadslid Rene Baars
Rene Baars is tijdens de raadsvergadering beedigd als nieuw raadslid voor de SP. Rene volgt Pieter Holthuis op die naar Spanje emigreert. De SP-fractie heet Rene van harte welkom en heeft er alle vertrouwen in dat hij zijn taken als raadslid goed zal uitvoeren.

Burgerinitiatiefvoorstel "Blauwe Golven open"
De SP heeft het burgerinitiatief om gratis parkeren op de Blauwe Golven mogelijk te maken verworpen. Dat deed bijna de voltallige gemeenteraad. De SP stemde echter wel in met de motie om tijdelijk betaald parkeren mogelijk te maken. In diezelfde motie werd ook aandacht gevraagd voor de veiligheid van buurtbewoners in de directe omgeving en de veiligheid rondom de bushalte aan de Rijnstraat.

Tijdelijke openstelling van de Blauwe Golven als parkeerplaats, compenseert het verdwijnen van straatparkeerplaatsen in verband met o.a. de bouw van het kenniscluster. Daardoor blijft het aantal parkeerplaatsen aan de (zuid)westzijde van het centrum op peil en wordt voorkomen dat bezoekers het hele centrum door moeten op zoek naar een parkeerplaats. Hierdoor verbetert de verkeerscirculatie dat draagt bij aan een betere luchtkwaliteit.

De SP heeft het college verzocht om begin 2011 te komen met een parkeervisie voor het centrum met daarin nadrukkelijk de vraag naar methoden om straatparkeren op o.a. het Gele Rijdersplein en de Markt te ontmoedigen.

Plan van aanpak Rijnboog/Nieuwstraat e.o.
Eindelijk kan de stad weer meedoen en -denken over de invulling van de zuidelijke binnenstad. Het wordt een spannende tijd waarin een hoop werk verzet moet worden. Er ligt een ambitieuze planning om volgend jaar een nieuw plan voor het voormalige havenkwartier te presenteren. De SP wenst iedereen veel succes en plezier en we kijken vol verwachting uit naar de eerste resultaten. Zie ook: http://atelier.rijnboog.nl/.

Besluiten een krediet in te stellen ten behoeve van de investering in kunstgrasvelden
Het voorstel om extra geld ter beschikking te stellen om een extra kunstgrasveld aan te leggen is met algemene stemmen aangenomen. Door nu meteen een extra veld aan te leggen kan worden gerekend op een aanbestedingsvoordeel. Daarnaast draagt de club SML zelf bij aan de kosten.

Besluiten over de invulling van de bezuinigingstaakstelling sport 2011
Dit betreft een eerder bezuiningsvoorstel (van 250.000 euro) waar het college een wijziging in aanbracht. De SP heeft besloten dit voorstel te steunen.
Het collegevoorstel reduceert de tariefsverhoging van 40% naar 5% boven de inflatie. Nog steeds niet leuk maar een stuk draaglijker dan het eerdere plan.
Dit wordt mogelijk gemaakt door vermindering van het budget voor exploitatie Wijkcentra door Sportbedrijf Arnhem, vermindering van het budget van stedelijke sport(ontwikkel)activiteiten en door verlaging van de kosten van algemeen beheer Sportbedrijf Arnhem.

Rijnkant
De SP-fractie heeft wel nadrukkelijk gevraagd of de bezoekers van wijkcentrum de Rijnkant aldaar konden blijven. Dit zijn veelal mensen die slecht ter been zijn en daardoor niet in staat uit te wijken naar de Coehoorn zoals het plan was. De wethouder, die in gesprek is geweest met de betrokkenen, heeft toegezegd dat Rijnkant open blijft.