Arnhem bezuinigt met oog voor de stad

27 maart 2011

Arnhem bezuinigt met oog voor de stad

De manier waarop de gemeente Arnhem bezuinigt op haar budget past bij het nieuwe stadsbestuur: in samenwerking met de stad zoeken naar oplossingen.

Voor het stadsbestuur zijn het uitdagende tijden. Tekorten lopen op door afschrijvingen van miljoenen en even zo grote kortingen op rijksbijdragen. De kunst is om met de huidige en toekomstige middelen toch uit te komen.

De SP in Arnhem neemt die taak serieus en zal dat blijven doen. Ondanks de financiele krapte zorgen we ervoor dat ons armoedebeleid en de gemeentelijke zorgtaken op peil blijven. Dat is een afspraak die is gemaakt in het coalitieakkoord en die afspraak houdt de SP nauwlettend in de gaten.

Dit is ook het moment om kritisch te kijken naar het functioneren van de gemeente zelf en de uitvoerende partners. Er zal geschrapt moeten worden in het onnodig opstapelen van beleid. De bureaucratie en de doorgeschoten regelzucht moeten worden aangepakt.

Werknemers in diverse beroepsgroepen, denk aan leraren, thuiszorgmedewerkers, (jeugd-)hulpverleners en anderen, zijn vaak meer bezig met administratieve handelingen dan met het daadwerkelijk beoefenen en uitvoeren van hun vak, dat vele malen belangrijker is. Die mensen willen voor de klas staan, jongeren op weg helpen, mensen verzorgen en niet bedolven worden onder papierwerk.

Waar we hier in Arnhem onherroepelijk ook tegenaan gaan lopen is het feit dat we niet meer alles kunnen en mogen repareren wat door het kabinet Rutte stelselmatig wordt gesloopt. Tegen die sloopplannen zullen we als SP, samen met de mensen die in de kou worden gezet, op een ander niveau moeten strijden.

De complete problematiek rondom de bezuinigingen wordt iets te makkelijk gekoppeld aan de economische crisis. Dat verbaast de SP wel een beetje. Natuurlijk heeft de crisis bijgedragen aan de huidige financiele situatie van de gemeente, maar dat is slechts ten dele. Voorgaande stadsbesturen hebben ook een spreekwoordelijke duit in het zakje gedaan. Te lang heeft het stadsbestuur een te grote broek aangetrokken, zichzelf te rijk gerekend en teveel ballen in de lucht proberen te houden. Gevolg: een lege schatkist. Het is toch behoorlijk schokkend om te moeten zien dat we in de afgelopen twaalf maanden ruim vijftig miljoen euro hebben moeten afboeken op voormalige luchtkastelen.

Gelukkig gaat dat nu beter. Het huidige Arnhemse stadsbestuur, waar de SP deel van uitmaakt, neemt maatregelen die blijk geven van een nieuwe, frisse en nuchtere kijk op de zaken. Projecten worden realistisch vormgegeven en voorgesteld en in beheersbare porties opgedeeld. Eventuele risico's of problemen worden tijdig gesignaleerd en openlijk gecommuniceerd.

De SP is blij dat er werk gemaakt wordt van ons voorstel Werken voor de stad: binnen de komende gunningen van werkzaamheden in de stad worden afspraken gemaakt over de inzet van Arnhemse werklozen en andere uitkeringsgerechtigden. Daarmee hebben we meerdere doelen op het oog: de stad schoon, heel en veilig maken, het aantal mensen dat aan de kant staat verminderen en de betrokkenheid van inwoners bij hun stad juist vergroten.

Het lopende bezuinigingstraject is geen simpele klus, maar de aanpak ervan is wel een goede afspiegeling van wat de SP met het nieuwe stadsbestuur voor ogen had: de kennis en creativiteit van de stad is benut en bewoners, ondernemers, instellingen, ambtenaren, raadsleden en wethouders hebben samen gewerkt aan het resultaat.

Zo maken we samen van Arnhem een betere stad, werken samen op een positieve manier aan de toekomst, staan open voor elkaar en nemen elkaar serieus.

Deze opinie is op zaterdag 26 maart gepubliceerd in de Gelderlander