Wachtgeldregeling ex-wethouders versobert

9 maart 2011

Wachtgeldregeling ex-wethouders versobert

Het stond al in ons verkiezingsprogramma in 2010, "Arnhem is dringend toe aan een nieuw stadsbestuur. Een stadsbestuur dat beseft dat alles wat het doet, gebeurt met belastinggeld. Geld dat is opgebracht door mensen die daar hard voor moeten werken, daar moet je zuinig mee om gaan". Daar wordt nu werk van gemaakt, de gemeente Arnhem wil, in navolging van landelijke wetgeving, af van jarenlange uitkeringen aan oud-bestuurders. Naast een nieuwe sollicitatieplicht voor ex-wethouders wordt maximale wachtgeldperiode verlaagd van zes tot vier jaar.

Ex-wethouder zo snel mogelijk aan de slag

ARNHEM - Arnhemse wethouders die hun positie kwijtraken, moeten zo snel mogelijk een andere baan proberen te vinden. De gemeente Arnhem wil voorkomen dat voormalige bestuurders te lang door middel van hun wachtgeldregeling een beroep doen op gemeenschapsgeld.

De richtlijn geldt voor het eerst voor de wethouders in het huidige college. Zij zijn door een nieuwe landelijke regeling wettelijk verplicht om na hun aftreden - om wat voor reden dan ook - na drie maanden te gaan solliciteren. Voor hun voorgangers geldt die sollicitatieplicht niet. Arnhem keerde vorig jaar aan elf oud-wethouders wachtgeld uit. Dat kostte de gemeente alles bij elkaar 388.000 euro. Momenteel ontvangen nog zes voormalige bestuurders wachtgeld. De eerste twee maanden van dit jaar voor een bedrag van bijna 64.000 euro.

De sollicitatieplicht is niet de enige verandering. In principe wordt er net zo lang wachtgeld uitgekeerd als iemand wethouder is geweest, maar de maximumtermijn is nu vastgesteld op vier jaar. Voorheen kreeg een oud- bestuurder maximaal zes jaar wachtgeld. De nieuwe regels gelden voor zowel nieuwe als herbenoemde wethouders. De Arnhemse wethouders zijn allen bezig aan hun eerste ambtstermijn.

Jantien Vlam, Barth van Eeten en Cees Jansen vangen meeste geld

Van de elf voormalige wethouders die vorig jaar op de wachtgeldlijst van de gemeente Arnhem stonden, ontvingen Jantien Vlam (PvdA), Cees Jansen (CDA) en Barth van Eeten (GroenLinks) de hoogste bedragen. Inez Pijnenburg (VVD) kreeg het minst.

Vlam was na een lange carriere als gemeenteraadslid acht jaar wethouder in Arnhem. Dat geeft haar recht op zes jaar wachtgeld vanaf april 2006. De PvdA-ster ontving vorig jaar bijna 88.000 euro. De regeling loopt nog tot eind volgend jaar. Vlams maandelijkse uitkering van 6.271 euro is bijna 1.000 euro lager dan de 7.167 euro van Barth van Eeten en Cees Jansen. Voor Van Eeten, die vorig jaar op curieuze wijze een zeker vervolg op zijn wethouderschap verspeelde, loopt de regeling tot april 2016. Jansen krijgt wachtgeld tot juli 2013.

Het huidige college van burgemeester en wethouders vindt dat publieke discussie over uitkeringen met gemeenschapsgeld aan oudbestuurders "het aanzien van de politiek schaadt". Daarom wordt de gemeenteraad nu geinformeerd over de nieuwe regels voor afgetreden wethouders. "Het is goed om alles eens op een rijtje te zetten", meent Martijn Leisink, wethouder van Financien. Dat dat niet al eerder gebeurde, heeft onder meer te maken met een mogelijke nieuwe regeling voor raadsleden. "Daar hebben we op gewacht, maar die komt niet", aldus de wethouder. Om negatieve beeldvorming te voorkomen, wil Arnhem dat voormalige wethouders zo snel mogelijk ander werk krijgen. Waar nodig zal daarbij worden gezorgd voor begeleiding en ondersteuning. Een deel van de kosten daarvan komt op rekening van de gemeente Arnhem.