Protest is prima maar wel op juiste feiten gebaseerd

16 mei 2011

Protest is prima maar wel op juiste feiten gebaseerd

De Arnhemse PvdA is een petitie gestart met als titel 'Zeg nee tegen de bezuinigingen'. Hiermee uit de partij haar zorgen over de positie van de minima in Arnhem. De partij maakte een opsomming van de gemeentelijke bezuinigingen, maar slaat hierbij de plank volledig mis!

De opsomming en wat er niet aan klopt:

• Kwetsbare ouderen ontvangen straks minder thuiszorg

Waar deze stelling op gebaseerd is? Wij weten het niet. Wat de SP wel weet is dat er binnenkort gesproken wordt over de uitvoering van de huishoudelijke zorg. Uitkomst zou kunnen zijn dat we met minder geld betere uitvoering kunnen bewerkstelligen in Arnhem. Van minder zorg is vooralsnog geen enkele sprake. Dat houdt de SP, die dat een belangrijk aandachtspunt vindt, streng in de gaten.

• 1700 kinderen groeien op zonder, of met slechts een beetje sport & cultuur.

Waar deze aanname vandaan komt, moet de PvdA maar eens uitleggen. De site en de petitie bieden die uitleg in ieder geval niet. Het beleid is er juist op gericht om het aantal kinderen dat aan sport of cultuur doet in stand te houden.

• Versoberen maaltijdvoorziening

Ook hier geldt: wij weten niet waarop deze assumptie gebaseerd is.

• Beperken bijzondere bijstand voor woonkosten

Wanneer is het besluit genomen deze bezuiniging door te voeren?

• Versoberen Arnhem Card; minder mensen mogen er gebruik van maken en er worden minder voorzieningen aangeboden.

Er komt straks misschien landelijk beleid waardoor de gemeente minder mensen gebruik mag laten maken van de ArnhemCard. Deze wetgeving is er dus nog niet en lokaal is hier zeker geen sprake van. Verder heeft de SP er samen met GroenLinks voor gezorgd dat een tijdelijke verhoging van budget voor de ArnhemCard structureel van geld is voorzien. De PvdA heeft dat eerder, toen zij in het college zaten, nagelaten.

• Beperken langdurigheidstoeslag

Het wordt een herhalingsoefening, maar ook hier de vraag: wanneer is dit beleid geworden?

• Dan nog de tabel waarin de effecten van de gemeentelijke bezuinigingen zijn opgenomen.

Hoe komt de PvdA aan de bedragen? Op welk beleid zijn de bedragen gebaseerd?

De SP is, net als de PvdA, begaan met het lot van mensen die ondersteuning nodig hebben. Volgens mij kunnen wij elkaar op dit punt prima vinden. Dat er landelijke bezuinigingen aankomen is ons ook bekend. In het verzet daartegen kunnen de SP en PvdA prima samen optrekken. Het is echter wel de vraag of, wanneer deze bezuinigingen doorgaan, je deze allemaal mag en kan repareren. De manier waarop de PvdA momenteel de petitie onder de aandacht brengt, slaat op het punt van de lokale bezuinigingen echter de plank volledig mis.