h

De bezuinigingen in Arnhem: we blijven alert

14 maart 2011

De bezuinigingen in Arnhem: we blijven alert

Arnhem wil de komende tijd 25 miljoen euro bezuinigen. Maar liefst 10% van die 25 miljoen, om precies te zijn 2,4 miljoen, zou af moeten komen van de voorgenomen bezuinigingen op de inkomensvoorziening. Dat is fors. Het College van B&W omschrijft de bezuinigingen op de inkomensvoorziening als het optimaliseren van het minimabeleid.

Een groot deel van dit bezuinigingsplan is gebaseerd op het halen van de ambitieuze doelstelling om 1400 mensen minder in de bijstand te hebben. De SP is hier zeer kritisch over. We juichen het toe als het lukt, maar hebben onze zorgen over de haalbaarheid van de doelstelling. We hebben toegezegd gekregen dat wanneer de doelstelling niet gehaald wordt, dat NIET ten koste mag gaan van het voorzieningenniveau voor de minima in Arnhem en het ook NIET ten koste mag gaan van de mensen die nog in de bijstand zitten. Als de wethouder het niet voor elkaar krijgt, dan zal hij het geld ergens anders vandaan moeten halen. De SP zal het college er aan blijven herinneren dat we in het coalitieakkoord (Lente akkoord) de afspraak hebben vastgelegd dat het armoedebeleid op peil blijft!

Tweedeling

Een tweede zorg van de SP omtrent het plan om 1400 mensen minder in de bijstand te hebben, is dat het college zou kunnen gaan inzetten op de meest kansrijke mensen om het plan te laten slagen. Dat zou echter tot tweedeling kunnen leiden. Niet in de laatste plaats omdat ook vanuit het Rijk forse bezuinigingen op het participatiebudget zijn gepland. Volgens Divosa (vereniging van managers van sociale diensten) is de Wet Werk en Bijstand (WWB) is een succes dankzij dat participatiebudget. 'De voorgenomen bezuinigingen vanuit het Rijk brengen dat succes in gevaar waardoor de kans bestaat dat er eerder meer dan minder mensen afhankelijk kunnen raken van de bijstand'. Aldus Divosa.

Met dit in het achterhoofd, loop je het risico dat er niet genoeg geld overblijft om de mensen die moeilijk(er) bemiddelbaar zijn, een stap in de goede richting te kunnen bieden en het gevaar dat deze mensen opgegeven worden. Daarnaast wordt er vanuit het rijk ook bezuinigd op de sociale werkplaats: een ander belangrijk instrument voor re-integratie.

En dan hebben we het nog niet gehad over de voorgenomen plannen van de huidige regering, waardoor het voor gemeenten onmogelijk zal worden om alle landelijke klappen op te vangen. Al met al vergt het een en ander een hoop creativiteit van het Arnhemse college van B&W.

Op een rijtje: de plannen van Rutte

Hieronder een opsomming van zeventien voorgenomen plannen en bezuinigingen van het kabinet Rutte die enorme gevolgen zullen hebben:

1. Algemene verlaging bijstand: de dubbele heffingskorting in het referentieminimumloon wordt geleidelijk afgebouwd (vanaf 2012, in 20 jaar). Dit betekent dat het sociaal minimum met 100 euro per jaar afneemt tot een totaal van 2000 euro na 20 jaar.

2. Bijstand voor inwonenden: binnen de WWB wordt de bijstand voor inwonenden afgeschaft en wordt de toets op het partnerinkomen vervangen door een toets op het huishoudinkomen waardoor (meerderjarige) kinderen meegeteld gaan worden (met een beperkte vrijlatingsregeling voor minderjarige kinderen).

3. Armoedebeleid: normeren lokaal inkomensbeleid naar 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

4. Kleding en gedrag: indien gedrag of kleding van iemand feitelijk zijn kansen op beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt beperkt, volgt een weigering, korting of intrekking van een uitkering op grond van de WWB. Zo nodig zal het kabinet daartoe met een voorstel komen.

5. Onvolledige AOW en WWB: AOW tegemoetkoming niet meer uitkeren aan personen met onvolledige

AOW-uitkering en die in dat kader een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen.

6. Wet werk en inkomen kunstenaars Wwik: wordt afgeschaft.

7. Jongeren: tot 27 jaar geldt dat zij werken, leren of stage lopen. De voorwaarden en sancties voor jongeren tot 27 jaar die een beroep doen op de bijstand (Wet investeren Jongeren) worden aangescherpt. Zolang men zich kan scholen, dient een beroep op studiefinanciering te worden gedaan: dat gaat boven bijstand.

8. Jongeren: De voorwaarden en sancties in de Wij (Wet investeren in jongeren) worden aangescherpt. De resulterende ombuiging is gelijk aan 0,1 mld. euro.

9. WWB, Wajong en WSW samenvoegen: de budgetten worden samengevoegd wat tot een efficientere besteding van het geld leidt. De besparing op de Wsw bedraagt 0,4 mld. euro in 2015. Omdat door beperking van de instroom het aantal mensen dat in aanmerking komt voor de Wsw na 2015 verder daalt: structurele besparing 0,7 mld. euro.

10. Schuldhulpsanering: wordt beperkt.

11. Wajong: deze uitkering wordt alleen toegankelijk voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. De bestaande Wajongpopulatie wordt opnieuw gekeurd. De uitkering wordt m.i.v. 2014 verlaagd naar 70% van het wettelijk minimumloon (WML). De Wajong wordt uitgevoerd door gemeenten. In 2015 wordt hierdoor in totaal 0,2 mld. euro bespaard. De structurele besparing bedraagt 0,9 mld. euro.

12. WSW: door beperking van de instroom (nieuwe gevallen) daalt tot 2015 het aantal sociale werkplaatsen met een derde. Voor de groep die niet meer in aanmerking komt voor een sociale werkplek, geldt een loondispensatiestelsel dat wordt uitgevoerd door gemeenten. Het budget voor begeleidingskosten voor Wsw-ers wordt verlaagd.

13. Bijstand huwelijksmigranten: wordt beperkt.

14. Inburgering: migranten en asielzoekers dragen zelf zorg voor hun inburgering in ons land. Voor degenen die hiervoor over onvoldoende middelen beschikken, komt het kabinet met een sociaal leenstelsel.

15. Rechtsbijstand: bezuiniging.

16. Wia: invoering woonlandbeginsel voor de Wia, Anw.

17. Kindgebonden budget: wordt beperkt tot twee kinderen en bevroren in 2012-2015. De verhoging voor het tweede kind, die voor 2011 is aangekondigd, vervalt hiermee weer in 2012

U bent hier