Arnhem socialer, door de SP. Aflevering 3: de bibliotheek

26 juli 2012

Arnhem socialer, door de SP. Aflevering 3: de bibliotheek

Eerder dit jaar verscheen de Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012, een studie van de vakbond FNV. Uit het rapport bleek dat gemeenten met de SP in het college een beter sociaal beleid hebben. Ook Arnhem, met twee SP-wethouders, was aantoonbaar socialer dan veel gemeenten in de omgeving, waar de SP niet in het bestuur zit.

De komende weken leggen we uit hoe dat komt. Zeven sociale punten waarop de SP in Arnhem scoort, elke week een nieuwe aflevering op onze site. Deze week aflevering 3: ‘De bibliotheken blijven open’.

‘Niet bezuinigen op bibliotheken!’, zegt Luuk van Geffen, SP-wethouder Onderwijs en Cultuur luid en duidelijk. ‘Als je kijkt wat er in omliggende gemeenten bezuinigd wordt op bibliotheken: echt onbegrijpelijk! In Arnhem houden we de bibliotheken open, ook in Kronenburg en in Presikhaaf.’

Veel gemeenten in Nederland zuchten onder kortingen op hun budgeten. De regering in Den Haag gooit bij voorkeur haar bezuinigingen over de schutting van de gemeenten. Laten de gemeenten maar uitzoeken hoe ze de onvermijdelijke financiële tekorten oplossen, is het idee.

Veel gemeentebesturen zetten de snoeischaar dan maar in schijnbaar ‘minder nuttige’ zaken. Zoals de bibliotheek in de buurt. Bij bosjes tegelijk worden bibliotheekfilialen gesloten. Het gebeurt massaal, in heel Nederland. Maar niet in Arnhem, waar de SP in het college zit.

Wethouder Van Geffen: ‘In Arnhem staat het duidelijk in het coalitieakkoord: we bezuinigen niet op de bibliotheek. Vooral kinderen moeten in aanraking komen met boeken. Het lezen staat momenteel flink onder druk. Lezen is voor veel kinderen niet meer vanzelfsprekend. Maar als je in je leven verder wilt komen, dan heb je boeken nodig. En die vind je in de bibliotheek, zeker als je vader en je moeder niet genoeg geld hebben om boeken voor je te kopen.’

Volgens Luuk van Geffen is een bibliotheek niet alleen belangrijk voor de jeugd. ‘Voor veel ouderen is de bieb een belangrijke ontmoetingsplek. De bibliotheek bevordert de sociale samenhang van een wijk, van de stad. Dat bezuinig je niet weg. En oh ja: het lidmaatschap van de bibliotheek wordt ook niet verhoogd.’