Arnhem gaat energieafsluitingen voorkomen

6 juni 2023

Arnhem gaat energieafsluitingen voorkomen

De gemeente Arnhem gaat werk maken van het voorkomen van energieafsluitingen. Door met netbeheerder Liander samen te werken kan voorkomen worden dat mensen zonder gas en licht komen te zitten als zij dit niet meer kunnen betalen. De Arnhemse SP vroeg in februari dit jaar om hiermee te starten en het Arnhemse college heeft nu aangegeven hiermee dit inderdaad te gaan doen.

De SP vraagt al langer aandacht voor de problemen waar mensen in terechtkomen door de gestegen energiekosten. Maar ten allen tijde moet voorkomen worden dat mensen komende winter letterlijk in de kou komen te zitten. "Het is een schande dat energie zó duur is geworden dat mensen in de problemen komen, terwijl het een betaalbare basisvoorziening zou moeten zijn. Maar het is goed dat de gemeente Arnhem, na druk van de SP, gaat samenwerken met de netbeheerder om energieafsluitingen te voorkomen,” aldus Noud Roelen van de Arnhemse SP.

Roelen benadrukt : “Maar we zijn er nog niet. Het blijft aanmodderen zolang commerciële bedrijven eigenaar zijn van onze energie. Daardoor komen mensen in de problemen, terwijl de winsten gaan naar aandeelhouders zoals de Zweedse staat, in plaats van de winst gebruikt wordt om de rekening te verlagen. Het privatiseren van onze energie en het verkopen van Nuon was een grote fout. Wij willen daarom dat onze energie weer in publieke handen komt.” De SP haalde afgelopen maanden ruim 140 duizend steunbetuigingen op voor dit plan. Provincies als Groningen, Drenthe en Utrecht gaan hiermee aan de slag. “Nu Gelderland nog,” zegt Roelen.