Leerlingen basisschool Mozaïek gymmen met burgemeester in gemeentehuis Arnhem

29 januari 2024

Leerlingen basisschool Mozaïek gymmen met burgemeester in gemeentehuis Arnhem

Foto: SP

Op vrijdag 26 januari 2024 hebben leerlingen van basisschool het Mozaïek een gymles georganiseerd in het gemeentehuis van Arnhem. Op deze manier vragen zij aandacht voor hun situatie: de school uit Malburgen heeft al het gehele schooljaar geen gymzaal, omdat deze door het stadsbestuur is gesloten. Met deze gymles hopen zij op een snelle oplossing voor dit probleem. Burgemeester Ahmed Marcouch deed fanatiek mee aan de gymles en sprak naderhand zijn steun en waardering uit aan de leerlingen. SP-Tweede Kamerlid Sarah Dobbe en SP-gemeenteraadslid Noud Roelen waren ook aanwezig.

In de zomer van 2023 werd de gymzaal van het Mozaïek aan de Fluitekruidstraat plotseling gesloten. De betrokken scholen waren hier niet van op de hoogte en de oorzaak is tot op heden nooit vastgesteld. Hierdoor heeft het Mozaïek geen gymzaal meer en gymmen leerlingen ook in de winter noodgedwongen buiten. De Arnhemse SP vroeg hier in december al aandacht voor. Raadslid Noud Roelen: “Het stadsbestuur heeft altijd de mond vol van gelijke kansen, maar nu zitten honderden leerlingen uit een kwetsbare wijk zonder gymzaal en dus zonder gymlessen.”

Met hun ludieke actie hopen de leerlingen, leraren, directie en ouders van het Mozaïek dat het stadsbestuur alsnog op zoek gaat naar een snelle oplossing voor dit probleem, bijvoorbeeld in de vorm van een opblaasbare of demontabele gymzaal. Want in het slechtste geval zit de basisschool de komende twee jaar zonder gymzaal. “Onvoorstelbaar en onaanvaardbaar als je beseft dat de gemeente 11 jaar op de hoogte is van de staat van deze gymzaal.”, aldus Thomas Theloesen, locatiedirecteur van het Mozaïek. De SP-fractie heeft een debatverzoek ingediend en naar verwachting debatteert de gemeenteraad op woensdag 7 februari over de kwestie.