Met Ome Joops Tour bij Vitesse

2 januari 2008

Met Ome Joops Tour bij Vitesse

Ome Joops Marcel Legerstee in gesprek met de Arnhemse SP-fractievoorzitter Gerrie Elfrink
Zondag 30 december waren vrijwilligers van Ome Joop’s Tour te gast bij de SP voor de wedstrijd Vitesse-FC Utrecht. De SP-fractie in Provinciale Staten van Gelderland krijgt net als alle andere fracties eenkeer per jaar de kans om een loge in het Gelredome te gebruiken. De meeste fracties kiezen er dan voor om zichzelf uitgebreid te fêteren. Bij de SP gaat dat anders. Een verslag van Agnes Lewe.

De SP koos ervoor om mensen die vanwege hun inzet voor de samenleving dat zeker verdienen uit te nodigen, in dit geval de vrijwilligers van Ome Joop’s Tour. De SP was vertegenwoordigd door enkele statenleden en twee Arnhemse SP-ers. Dat bleek een succesvolle combinatie. Ondanks de vier doelpunten en een spannende wedstrijd was er ook nog voldoende ruimte om met elkaar te praten.

Vooraf bij de koffie en achteraf bij een borreltje hebben de mensen van Ome Joop de aanwezige SP-ers heel veel verteld over “hun” tour. In 1950 wilde politieman Joop Legerstee iets voor de kinderen in de arme wijken wilde doen. Hij ging met ze fietsen, bracht hun plezier en leerde ze daarnaast ook respect voor elkaar en samenwerken. Hij kreeg steun van heel gedreven vrijwilligers en in 2008 zullen 180 jongens en meisjes van tien tot twaalf jaar aan de start van alweer de 58e tour verschijnen. De formule - gewoon doen! - geldt tot op de dag van vandaag.

Ome Joops tour is inmiddels uitgegroeid tot een groot evenement, alsmaar op zoek naar sponsoren, want de kinderen (en hun ouders) kunnen het zelf niet betalen. “Ja, er zijn nog steeds arme kinderen” zegt Marcel Legerstee, de zoon van Joop, verontwaardigd. Maar hij is ook trots op de successen: alle kinderen doen mee, of ze nou Nederlands, Turks, Marrokaans of Surinaams zijn. Er komen kinderen, waarvan de wijkagent zegt: “Als dat maar goed gaat.” En het gaat prima. “Daar doen we het voor.” Het enthousiamse was aanstekelijk. Agenda’s werden getrokken om ook later nog verder te praten.