Politiek cafe Sint Marten met Remi Poppe

27 september 2008

Politiek cafe Sint Marten met Remi Poppe

Sint Marten
Onder het motto ‘Waar is het volk in de volkshuisvesting’ organiseert de SP in Arnhem op vrijdag 3 oktober een politiek cafe. Tijdens de avond worden de resultaten gepresenteerd van het buurtonderzoek over woonkwaliteit in de wijk Sint Marten dat de SP enkele maanden geleden deed.

Er zal ook een korte film vertoond worden waarin inwoners uit Sint Marten vertellen over de problemen waar zij in hun wijk tegenaan lopen. SP-Tweede Kamerlid Remi Poppe zal spreken over de manieren waarop volkshuisvesting verbeterd kan worden.

Naar aanleiding van signalen dat er op het vlak van wonen problemen zijn in de wijk, hield de SP enkele maanden geleden een buurtonderzoek in Sint Marten om op die manier de knelpunten in kaart te brengen.

Uit het onderzoek van de SP blijkt dat bewoners erg tevreden zijn met elkaar en de leefbaarheid in de wijk, maar dat er op het gebied van woonkwaliteit grote problemen zijn. Woningbouwvereniging Portaal en de gemeente Arnhem zijn uitgenodigd om op de uitkomsten van het buurtonderzoek te reageren en de discussie met bewoners aan te gaan. Bestuurders mogen antwoord geven op de vraag wat er moet gebeuren met de leegstaande panden in de wijk.

Ook SP-Tweede Kamerlid Remi Poppe zal op de resultaten reageren. Poppe komt al sinds het begin van de jaren zeventig op voor de belangen van bewoners met betrekking tot volkshuisvesting. Remi Poppe is SP-er van het eerste uur. Bij de intrede van de SP in de Tweede Kamer in 1994 werd Remi Poppe Tweede-Kamerlid voor de SP.

In maart dit jaar kregen bewoners van 51 gemeentepanden in Sint Marten te horen dat zij hun huis uit moesten omdat hun huizen niet veilig meer zouden zijn. De gemeente Arnhem had twintig jaar lang niets aan onderhoud van de panden gedaan. Sint Martenbewoner Martin Wieldraaijer sprak met (oud-)bewoners van deze panden en maakte er een korte film over.

Het politiek cafe vind vrijdag 3 oktober van 20.00 uur tot 22.00 uur plaats in Cafe Atlanta, Staringplein 40 in Arnhem. Na afloop is er tijd voor een drankje.