Bericht van de SP-Hulpdienst

12 mei 2009

Bericht van de SP-Hulpdienst

De SP in Arnhem heeft een telefonische hulpdienst. Veel mensen die met instanties te maken krijgen, worden van het kastje naar de muur gestuurd of raken verdwaald in het woud van regels en procedures. De SP-hulpdienst biedt een helpende hand voor het oplossen van problemen. Hans Kateman van de Hulpdienst geeft verslag.

Na een inventarisatie van het jaar 2008 zijn er in totaal 20 verzoeken binnengekomen. Hierbij ging het om zaken van uiteen lopende aard. Drie van de zaken betroffen problemen van cliënten met de zorg, 12 met de overheid en 5 over wonen.

Als gekeken wordt naar zorg wordt hier bedoeld dat er problemen waren met de diverse zorgaanbieders. In het geval van overheid moet worden gedacht aan het UWV, het BAC, de Belastingdienst en het CWI. In het geval van wonen aan diverse woningbouw verenigingen. De meeste klachten zijn op een goede manier afgesloten, bij een enkeling ging dat niet. Voor een aantal gevallen was een doorverwijzing de oplossing. In bijna alle zaken is op een goede manier samen met de cliënt een oplossing gevonden.

Dat er maar 20 verzoeken waren komt doordat de hulpdienst klaarblijkelijk niet breed bekend is binnen de Arnhemse samenleving. Hiervoor zullen plannen worden ontwikkeld daar het vermoeden bestaat dat er nog veel mensen zo nu en dan wel wat hulp kunnen gebruiken.

Voor meer informatie kan men terecht via e-mail: hulpdienstarnhem@sp.nl of op nummer 06-28947263 (elke woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur).