Verklaring van de SP afdeling Arnhem in reactie op de beschuldigingen van racisme.

10 december 2009

PERSBERICHT

Raadslid Aydemir van de PvdA heeft de SP in de discussie over de moskee in Klarendal beschuldigd van “racisme”. Deze beschuldig raakt kant nog wal en wordt door Aydemir ook niet onderbouwd. Het lijkt slechts één doel te hebben: het monddood maken van de SP omdat die de feiten durft te noemen. Feiten waar Aydemir voor wegloopt. De SP heeft op het gebied van de moskee een beschaafd en redelijk standpunt: wij respecteren de vrijheid van godsdienst en staan voor de scheiding van kerk en staat. Wij zijn van mening dat de gemeente de normen zoals die normaal gelden voor welstand, parkeren en historische gebouwen dient te hanteren. Dat dit betekent dat de moskee daardoor niet in deze vorm gebouwd kan worden, is jammer voor de moskeeorganisatie, maar wat ons betreft onvermijdelijk. Elke andere vereniging of bedrijf zou met een dergelijk bouwplan op deze plek normaal gesproken ook geen enkele kans maken. Wij staan op het standpunt dat een moskeeorganisatie normaal behandeld dient te worden. De gemeente geeft de Islamitische Unie echter een voorkeursbehandeling. Het is deze voorkeursbehandeling waar wij ons tegen verzetten.

De voorkeursbehandeling en steun aan de organisatie bestaat uit het feit dat zij het exclusieve recht hebben de grond te kopen. Niemand anders kan een bod uitbrengen. Ook heeft het college een projectleider aangesteld die de komst van de moskee moet bevorderen. Beperkingen op het gebied van welstand en parkeren zoals die normaal gelden worden door het college ten gunste van de moskee aan de kant geschoven. Zelfs het advies van de welstandscommissie wat normaal gesproken wordt overgenomen, is in dit geval genegeerd.

Deze verregaande steun zet ook het principe van scheiding tussen kerk en staat op het spel. Dat is op zich al twijfelachtig maar wordt werkelijk dubieus als men bekijkt welke organisatie achter de moskee zit. De Islamitische Unie is een mantelorganisatie van Mili Görus. De huidige moskee aan de Sonbeeksingel staat op naam van het Mili Görus hoofdkwartier in Keulen. De Nederlandse bestuurders van de organisatie worden door Keulen benoemd. Vorige week deed de Duitse politie op 26 plaatsen invallen bij de organisatie, waaronder het hoofdkwartier in Keulen, omdat ze de club verdenkt van fraude met donaties en het niet afstaan van sociale premies. In het voorjaar is in München al een strafonderzoek tegen Mili Görüs begonnen op verdenking van de vorming van een criminele organisatie. Eerder raakte de vereniging in opspraak doordat bestuursleden van Mili Görüs een spilfunctie vervulden in een beleggingsschandaal rond zogenoemde ‘groene fondsen’. Honderden Nederlandse Turken zijn toen voor miljoenen euro’s gedupeerd door beleggingen in illegale fondsen. De gemeenteraad van Amsterdam heeft de samenwerking met Mili Görus na incidenten bij de bouw van de Westermoskee opgezegd. Burgemeester Cohen twijfelt openlijk aan de integriteit van de organisatie. In 2007 verklaarde Milli Görus leider Erbakan:”Joden zijn bacteriën.”Onversneden antisemitisme vanuit Mili Görus en dat was niet voor het eerst. Dit zijn de feiten en daar kan niemand onderuit.

De voorzitter van de Islamitische Unie en lid van Mili Görus, de heer Budak beschuldigt de SP er van dat wij de organisatie veroordelen voordat de rechter uitspraak heeft gedaan en dus een gouden regel (wet) van de rechtstaat schenden. Met andere woorden: wij overtreden de wet. De SP daagt hem uit naar de politie te stappen om aangifte tegen ons te doen. Hij zal dat niet doen omdat hij weet dat hij geen poot heeft om op te staan. Zijn uitspraak is een ordinaire poging om in de slachtofferrol te kruipen en de SP zwart te maken.

De SP heeft de discussie over de mogelijke komst van de moskee naar de Rosendaalsestrat altijd op redelijke argumenten en op basis van feiten gevoerd. Milli Gorus is zeer omstreden, maar niet verboden en dus heeft zij het recht op zoek te gaan naar een nieuw pand in Arnhem. Dat recht wordt door ons niet betwist. Maar waar zij geen recht op hebben is op de gemeentelijke ondersteuning die zij nu krijgen. De gunsten die het stadsbestuur de organisatie verleent dienen stop gezet te worden. Een gemeente hoort geen omstreden organisaties te ondersteunen en doet dat normaal gesproken ook niet. Voorbeeld: afgelopen jaar besloot de gemeente terecht de steun aan Live voor Life stop te zetten omdat de organisatie werd verdacht van subsidiefraude. De rechtszaak werd daarbij vanzelfsprekend niet afgewacht.

De gemeente moet de steun aan Mili Görus en haar mantelorganisatie dan ook onmiddellijk staken. De gemeente hoort de scheiding tussen kerk en staat te respecteren en de normen op het gebied van welstand en parkeren te hanteren, zoals zij dat normaal gesproken ook doet. Dat is het standpunt van de SP. Een redelijk standpunt wat met racisme niets van doen heeft. Zoals ook de Klarendallers die afgelopen week de gemeenteraad toespraken, redelijke argumenten aan droegen. Het is de PvdA die met hun steun aan Mili Görus en het doordrukken van de moskee wat uit te leggen heeft. Blijkbaar lukt dat PvdA raadslid Aydemir niet met zinnige argumenten. Met zijn beschuldiging dat de SP een racistisch standpunt in neemt, probeert hij de discussie op een dieptriest niveau te brengen. Hij doet daarbij niet alleen de SP onrecht aan, maar ook de velen die dit redelijke standpunt met ons delen. Waaronder veel van zijn eigen partijgenoten, kiezers en veel Turkse Arnhemmers. Een raadslid heeft ook een voorbeeldfunctie. Met zijn onacceptabele uitspraken heeft hij ook het beeld van de raad als geheel grote schade toegebracht.

Margriet Bleijberg
afdelingsvoorzitter SP Arnhem