Een nieuwe koers voor Arnhem

4 januari 2010

Een nieuwe koers voor Arnhem

SP stelt verkiezingsprogramma vast.

“Geef Arnhem terug aan de mensen” is de kern van de koers van de SP. Arnhem is dringend toe aan een nieuw stadsbestuur. Een stadsbestuur dat beseft dat alles wat het doet, gebeurt met belastinggeld. Geld dat is opgebracht door mensen die daar hard voor moeten werken, daar moet je zuinig mee om gaan.

De SP heeft als geen andere partij oog voor de samenleving, maar realiseert zich dat alle voorzieningen moeten worden opgebracht door mensen die daar hard voor moeten werken. De huidige coalitie heeft er een financiële puinhoop van gemaakt. De SP heeft consequent gekeken naar betere alternatieven. Alternatieven die goedkoper en socialer zijn. Als de raad de afgelopen jaren de SP had gevolgd dan was de Arnhemse belastingbetaler tientallen miljoenen aan verlies bespaard gebleven.

Geen prestige maar prestatie
Er moet een streep worden gezet door prestigeprojecten zoals Rijnboog en de Modebiënalle waar de Arnhemmers nooit om hebben gevraagd. In plaats daarvan moet de gemeente gaan presteren in de wijken door ze schoon, heel en veilig te maken. De gemeente moet er zijn voor de amateursportverenigingen en scholen, voor jongeren en ouderen en mensen die extra zorg nodig hebben. Ook moet de gemeente staan voor de belangen van huurders en kopers van woningen en niet alleen voor de belangen van projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen. Arnhem moet zich weer gaan bezighouden met volkshuisvesting. Een kwalitatief goede huur- of koopwoning hoort voor iedereen bereikbaar te zijn.

Een halt aan de tweedeling
Bijna nergens in Nederland zijn de verschillen tussen arm en rijk zo groot als in Arnhem. Die tweedeling, daar moet een einde aan komen! Arnhem voert de verkeerde kampioenslijsten aan. We herbergen de rijkste en de armste buurten van Nederland. Gezondheid, welzijn en kansen op school en werk, horen niet samen te hangen met de buurt waar je woont. Toevallig verworven bezit mag nooit de sleutel zijn tot betere zorg; basisrechten zoals veiligheid, beweging en goede voeding komen iedereen toe. De stad moet de zwaksten steunen in hun strijd tegen sociale uitsluiting.

Speerpunten
• Een streep door prestigeprojecten
• Alle wijken schoon, heel en veilig
• Bouwen voor mensen niet voor de winst