SP Arnhem grote winnaar gemeenteraadsverkiezingen

5 maart 2010

SP Arnhem grote winnaar gemeenteraadsverkiezingen

De einduitslag van de gemeenteraads-verkiezingen is vandaag officieel vastgesteld. De SP heeft geheel tegen de landelijke trend in een mooie overwinning behaald. Van 6 naar 7 zetels!

Door de inzet van de afdeling, de fractie en de talloze vrijwilligers hebben wij deze goede score kunnen behalen. De SP Arnhem wil dan ook iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage in de campagne!

De einduitslag:
PvdA 7 -6
SP 7 +1
VVD 6 +1
GroenLinks 5 +1
D66 4 +3
Zuid Centraal 3
CDA 3 -1
Pro Arnhem 2
Christen Unie 1
TON Arnhem 1 +1

De PvdA is de grote verliezer, maar blijft samen met de SP de grootste partij. Een miniem verschil van 63 stemmen heeft er toe geleid dat de PvdA de coalitie-onderhandelingen gaat leiden.

De uitslag heeft in ieder geval aangetoond dat de Arnhemmers een andere koers willen. De meeste zetelwinst is naar oppositiepartijen gegaan. Dat de SP groter is geworden, duidt er ook op dat het havenstandpunt een belangrijke is. Het duidelijke NEE tegen de haven en vier jaar keihard werken in de gemeenteraad, heeft ons tegen alle trends in winst opgeleverd.

De komende tijd zal in het teken staan van de collegeonderhandelingen die komend weekend van start gaan. Bijna alle partijen zijn het erover eens dat de PvdA en de SP constructief en goed met elkaar moeten gaan praten.

Maandag 8 maart zal de huidige gemeenteraad afscheid nemen. Dit betekent voor de SP fractie dat Anne Baten, Michael Alberts en Andor Buisman de gemeentepolitiek zullen verlaten. Wij bedanken hen voor hun inzet de afgelopen 4 jaar!

Donderdag 11 maart zal dan de nieuwe gemeenteraad worden geïnstalleerd. De nieuwe SP-fractie bestaat nu uit: Gerrie Elfrink, Desiree Egberts, Cris Lenting, Jurgen Elfrink, Abdurrahman Cetintas, Pieter Holthuis en Luuk van Geffen.

De SP Arnhem feliciteert alle gekozen raadsleden met hun zetel!