Nieuw stadsbestuur is een feit!

21 april 2010

Nieuw stadsbestuur is een feit!

SP Arnhem gaat aan de slag met VVD, GroenLinks en D66

Afgelopen maandag (19 april) is in een vol en bloedheet stadhuis, na een lange raadsvergadering ‘Het Arnhems Lenteakkoord’ in de raad gepresenteerd en zijn de zes nieuwe wethouders benoemd. Het stadsbestuur, gevormd door SP, VVD, GroenLinks en D66, is daarmee een feit. Het werk kan beginnen!

Voor de SP Arnhem een historisch moment. Voor het eerst in de Arnhemse politieke geschiedenis maakt de SP deel uit van het college, en levert twee van de zes wethouders: Gerrie Elfrink en Margriet Bleijenberg. Voor de VVD werden Margreet van Gastel en Michiel van Wessem wethouder, voor GroenLinks Henk Kok en voor D66 Martijn Leisink.

Even wennen

De avond verliep niet rimpelloos. Dat was wel te verwachten. Iedereen is nog wat onwennig in zijn of haar nieuwe rol. De oppositie – met als grootste partij de PvdA die voor het eerst sinds jaren en jaren niet in het college zitten - zocht het vooral in spijkers op laag water. Zo werden de wethouders Margriet Bleijenberg en Michiel van Wesssem doorgezaagd over hun nevenfuncties, was er een hele discussie over 100% inzet voor 80% salaris, werd de geschrapte Rijnbooghaven nog weer even boven water gehaald (en definitief afgeserveerd door een grote raadsmeerderheid), en waren er nogal wat vragen over de verdere invulling het ‘Lenteakkoord’ dat vooral op hoofdlijnen is gebaseerd. Vanzelfsprekend werd ook de situatie die bij GroenLinks is ontstaan rondom Barth van Eeten nog even aan de orde gebracht.

Het Arnhems Lenteakkoord

Een akkoord op hoofdlijnen, daar moet de gemeenteraad nog even aan wennen. Jarenlang werd gewerkt met dichtgetimmerde akkoorden, waarin nauwelijks plaats was voor inbreng van de raad. Die ruimte is er nu wel! De nieuwe coalitie rekent af met de regentencultuur en kiest voor besturen met open vizier, met het gezicht naar de stad en met volop ruimte voor initiatieven uit de raad en uit de stad zelf.

Het afscheid van de aftredende wethouders, de presentatie van en discussie over ‘Het Arnhems Lenteakkoord’, het voordragen van en stemmen over de nieuwe wethouders, het installeren van de wethouders en de nieuwe raadsleden en de vele felicitatierondes tussendoor leidde ertoe dat het praktisch middernacht was voordat er onder genot van muziek en klein voedsel een einde kwam aan deze voor de SP Arnhem historische avond.