College wijst bestuursakkoord tussen Rijk en VNG af

10 mei 2011

College wijst bestuursakkoord tussen Rijk en VNG af

Vandaag hebben burgemeester en wethouders van Arnhem besloten dat zij het akkoord van de onderhandelaars van het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) afwijzen.
De SP fractie zal tijdens de raadsvergadering van 30 mei een motie indienen waarin de raad deze afwijzing bekrachtigd.

Arnhems college wil Onderhandelaarsakkoord Rijk-gemeenten afwijzen

Burgemeester en wethouders van Arnhem willen het akkoord van de onderhandelaars van het Rijk en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) afwijzen. In dit Onderhandelaarsakkoord staan afspraken over de taakverdeling tussen de overheden en de financiering daarvan. Het Arnhems college vindt dat de gemeente grote financiele risico's loopt bij de sociale werkvoorziening. Die komen bovenop de korting die het Rijk al doorvoert op het budget voor onder meer reintegratie op de arbeidsmarkt. Wethouder van financien Martijn Leisink: '"De financiering door het Rijk schiet zo tekort dat we het akkoord wel af moeten wijzen." B en W vragen aan de gemeenteraad om in mei een uitspraak te doen over hun standpunt. Dit brengt Arnhem dan in bij de algemene ledenvergadering van de VNG op 7 en 8 juni, waarin over het Onderhandelaarsakkoord wordt gestemd.

Rijk en VNG hebben gemeld dat de gemeenten voor of tegen het akkoord kunnen zijn. Zij willen geen ruimte bieden voor nieuwe onderhandelingen over het akkoord dat volgens de VNG het 'maximaal haalbare' is. Het Arnhemse college ziet wel positieve punten in het akkoord, maar vindt dat de sociale werkvoorziening onaanvaardbaar geraakt wordt. Omdat Rijk en VNG het akkoord niet willen aanpassen, kiezen B en W ervoor om het af te wijzen.

Burgemeester en Wethouders maken zich vooral zorgen over de gevolgen van de nieuwe Wet Werken naar vermogen. Het doel van de wet die het kabinet in 2013 wil invoeren, is om mensen met een arbeidsbeperking aan een gewone baan in het bedrijfsleven te helpen. Daarbij kan de overheid een aanvulling geven op het loon. De nieuwe wet is onder meer bedoeld voor mensen die nu bij de sociale werkvoorziening werken of die een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.

Op de sociale werkvoorziening wordt sterk bezuinigd. Het kabinet wil het tekort dat daardoor ontstaat gedurende een aantal jaren voor een deel afdekken. Gemeenten mogen deze vergoeding niet gebruiken om het exploitatietekort op de sociale werkvoorziening te verminderen. Het gevolg is dat de gemeente opdraait voor een groot exploitatietekort. De regionale sociale werkvoorziening van Presikhaaf Bedrijven telt 1.250 Arnhemse deelnemers. Deze medewerkers houden hun arbeidsplaats. De prognose is dat de uitstroom van deze medewerkers uit de sociale werkvoorziening zal duren tot het jaar 2030. Al vanaf 2018 wil het Rijk de volledige korting doorvoeren, zodat het tekort voor de gemeente vanaf dat jaar verder zal stijgen. Het Arnhemse college vreest dat de Wet Werken naar vermogen in combinatie met andere rijksbezuinigingen de meest kwetsbare groepen hard zal treffen.