Het afvaldossier

26 september 2011

Het afvaldossier

In 2002 heeft de Arnhemse gemeenteraad besloten de afvalinzameling te privatiseren. De aandelen van de ARA werden, na een besluit van bijna de gehele gemeenteraad, verkocht aan SITA. De SP fractie stemde destijds als enige fractie tegen dit besluit en waarschuwde toen al voor de nadelige gevolgen van privatisering voor het personeel. De SP benadrukte dat het aanbesteden van dit soort taken (bijna) altijd ten koste van het personeel wordt uitgevochten.

In 2005 nam de gemeenteraad, met de kleinst mogelijke meerderheid, nog een besluit. Daarin werd de (verplichte) overname van het personeel opgenomen. Een goed besluit. Er is echter sinds die tijd wel het een en ander veranderd in de wereld van afvalinzameling. Het opnemen van soortgelijke voorwaarden in een bestek wordt nu juridisch onhoudbaar geacht. Een hard gelag voor de medewerkers, maar het opnemen van een voorwaarde tot overname van het personeel zal aan hun situatie helaas niets veranderen.

Het is te hopen dat de werknemers samen met de vakbonden er snel werk van kunnen maken dat de voorwaarden voor overname van personeel opgenomen gaat worden in de CAO. Dat zou een goede ontwikkeling zijn. In andere sectoren zoals het openbaar vervoer en de schoonmaak is al bewezen dat dit kan en werkt.

Met het oog op bovenstaande is het te prijzen dat de partijen PvdA, Zuid Centraal en Trots op Nederland (Bert Geurtz was destijds nog lid van Zuid Centraal) nu inzien dat hun eerdere besluit vergaande onwenselijke gevolgen heeft. Het had deze partijen gesierd dit in een eerder stadium openlijk en onverbloemd toe te geven om vervolgens, samen met de SP naar een structurele oplossing te zoeken. Helaas kozen de partijen ervoor ter elfder uren een houtje-touwtje oplossing aan te dragen die een juridische toets niet kan doorstaan. De gemeente zou zich met het aanpassen van het bestek in een zeer riskant traject gestort hebben: financieel en juridisch.

De SP heeft bij de inhoudelijke behandeling van deze kwestie in juli sociale wegingcriteria ingebracht en ondersteund die nu onverminderd overeind blijven! Dat had anders kunnen lopen als er gisteren (26 september 2011) akkoord gegaan zou zijn met het juridisch zeer riskante voorstel.