Manifestatie - Armoede werkt niet - in Den Bosch

12 december 2011

Manifestatie - Armoede werkt niet - in Den Bosch

Armoede werkt Niet! - Actie! Actie!

Bijna zevenduizend mensen kwamen afgelopen zaterdag 10 december bij elkaar in de Brabanthallen in Den Bosch. Ze kwamen uit het hele land. Ze demonstreerden tegen de dreigende afbraak van de sociale werkplaatsen. Onder het motto Armoede werkt niet werd een jaar van actievoeren afgesloten.

Armoede werkt niet

Vanaf december vorig jaar is er overal in het land actie gevoerd tegen de aangekondigde bezuinigingen op de WSW door het kabinet Rutte. In die periode werden meer dan 120.000 handtekeningen ingezameld. De handtekeningen stonden op werkhandschoenen. Want het gaat om de arbeidsplaatsen van tienduizenden medewerkers van sociale werkplaatsen. Die willen werken, niet hun handje ophouden en achter de geraniums zitten.

Ook de afdeling Arnhem van de SP heeft het afgelopen jaar vele honderden handschoenen met handtekeningen ingezameld. Een delegatie van de Arnhemse SP ging daarom naar Den Bosch, om mee te protesteren met gehandicapten, WSW'ers, vakbondsmensen en vertegenwoordigers van SP, PvdA en andere linkse partijen.

Er waren toespraken van vakbondsvrouw Agnes Jongerius, van PvdA-aanvoerder Job Cohen en natuurlijk van Emile Roemer. Zelfs verantwoordelijk staatssecretaris Paul de Krom kwam naar het hol van de leeuw. Hij hield vol, dat de afbraak van de WSW een goede zaak was. Geen enkele medewerker van de sociale werkplaatsen zal werkeloos worden, zei hij.

Daar zullen we hem aan houden. Want zoals Emile Roemer dreigend aankondigde: Als het kabinet niet wil luisteren, dan komen we in 2012 met 100.000 man naar Den Haag! Dat vonden alle zevenduizend aanwezigen een prima plan. Actie!