Een groene toekomst voor een grijze wijk?

5 februari 2012

Een groene toekomst voor een grijze wijk?

Elderveld bestaat veertig jaar. In het begin was de Arnhemse wijk een kale modderpoel zonder wegen. Inmiddels is Elderveld een prachtige groene
oase, waar het goed wonen is. Opvallend veel Eldervelders zijn bewoners van het eerste uur. Ze zijn gehecht aan hun wijk. Ze willen er niet meer weg. Daardoor vergrijst de wijk wel. Op zaterdag 25 februari staat de SP met het SP Openluchtkantoor bij winkelcentrum Elderhof. Om met de Eldervelders over de vergrijzing, en over al die andere uitdagingen van Elderveld te praten.

Winkelcentrum Elderveld

In de jaren zeventig van de vorige eeuw trokken veel jonge gezinnen met kinderen naar de nieuwe wijk Elderveld. Daar kon je ruim wonen in een ruim
opgezette, kindvriendelijke wijk. Er waren volop scholen en speelplekken. Veertig jaar later zijn de kinderen het huis uit. Maar hun ouders willen niet meer weg. Ze wonen veel te lekker.

Op zich zegt dat veel over de kwaliteit van het wonen in Elderveld. Maar de eerste generatie bewoners heeft niet het eeuwige leven. Over tien of vijftien jaar zijn deze mensen er niet meer. Ze zijn overleden, of wonen op een andere plaats in een verpleeghuis of zorgcentrum. Omdat ze veertig jaar geleden allemaal tegelijk jong waren, zijn ze binnenkort allemaal tegelijk oud. En verlaten ze allemaal tegelijk Elderveld. Wat blijft er dan achter? Zijn er nog genoeg voorzieningen voor jonge gezinnen met kinderen? Is de vroegere jaren zeventig-wijk klaar voor de 21ste eeuw? Is er een groene toekomst voor een grijze wijk? De SP wil het graag weten.

Zaterdag 25 februari staat het eerste SP Openluchtkantoor van 2012 bij winkelcentrum Elderhof, midden in de wijk. In deze informatiekraam hoopt de
SP bewoners te ontmoeten. Om mee te praten en mee te denken over het heden, én de toekomst van Elderveld. Het SP Openluchtkantoor is geopend van 10.00 tot 16.00 uur. Iedereen is welkom!