Huren? Kopen? Dakloos?

8 februari 2012

Huren? Kopen? Dakloos?

SP Politiek Café: Huren? Kopen? Dakloos? Dinsdagavond 13 maart in café De Kroeg aan de Nieuwstraat 27 in Arnhem. Inloop vanaf 19.30 uur, begin van het debat: 20.00 uur. Toegang gratis (consumpties voor eigen rekening).

De regering wil niet langer toestaan, dat mensen met een inkomen hoger dan 33.000 euro een sociale huurwoning krijgen toegewezen. Zij moeten maar iets kopen, of in de vrije sector huren. Duizenden woningzoekenden dreigen daardoor tussen wal en schip te raken. Banken geven ze geen hypotheek voor een behoorlijk huis. Daarvoor verdienen ze net niet genoeg. En de hoge huren op de vrije markt kunnen ze niet betalen. Er dreigt woningnood voor deze middengroepen. Dinsdagavond 13 maart besteedt de SP Arnhem een Politiek Café aan dit probleem.

Vorig jaar liet Vivare een onderzoek doen door de Radboud Universiteit in Nijmegen. De woningbouwvereniging wilde wel eens weten, wat de plaatselijke gevolgen zijn van de nieuwe wetgeving uit Den Haag en Brussel. Het onderzoek laat duidelijk zien, dat vooral mensen met een bescheiden middeninkomen tussen 33.000 en 43.000 euro de dupe zijn. Zij kunnen niet huren, en ze kunnen niet kopen.
Volgens het onderzoek hebben bijna 9.500 huishoudens in het werkgebied van Vivare direct met de vervelende gevolgen van de regeling te maken. Starters op de woningmarkt moeten langer bij hun ouders hokken. Ouderen kunnen niet kleiner gaan wonen. Huurders die naar een ander huis willen verhuizen, kunnen dat niet. Zij zitten ‘vast’ op de woningmarkt.

Actie

Inmiddels hebben woningbouwverenigingen als Vivare, de Woonbond en de Gemeente Arnhem succesvol actie gevoerd in Den Haag. Tijdens een recente commissievergadering heeft minister Liesbeth Spies van Volkshuisvesting toegezegd, alsnog naar Brussel te gaan. Daar wil ze de van oorsprong Europese regelgeving bespreken, om tot betere plannen te komen.

Op dinsdagavond 13 maart organiseert de SP Arnhem een Politiek Café in De Kroeg in Arnhem. Het thema van het debat zijn de gevolgen van de ‘33.000 euro-regeling’. Deelnemers aan het gesprek zijn onder anderen Ger Glezer, directeur Stad van Vivare, directeur Marco de Wilde van Portaal en wethouder Gerrie Elfrink (SP).