Volop belangstelling voor SP-congres in Breda

4 juni 2012

Volop belangstelling voor SP-congres in Breda

Het toneel in het Chassé Theater in Breda is in principe groot genoeg. Maar Emile Roemer had amper genoeg ruimte om zijn toespraak te houden, zoveel cameramensen en persfotografen stonden om hem heen. ‘De SP is klaar voor regeringsdeelname’, was Roemers belangrijkste mededeling.
Zaterdag 2 juni werd in Breda het achttiende SP-congres gehouden. Bij vorige partijcongressen waren de SP’ers meestal onder elkaar. Maar nu de SP de grootste partij van het land lijkt te worden, wil heel Nederland horen wat de partij van Emile te melden heeft. Een delegatie van de Arnhemse afdeling van de SP was erbij.

Emile slaat een bal

Er werd tijdens het congres vooral gewerkt. Ongeveer duizend SP-afgevaardigden uit het hele land dachten samen na over het congresstuk ‘1 VOOR ALLEN’. Daarin wordt opgeschreven hoe de SP Nederland en Europa socialer en rechtvaardiger wil maken.

De SP is een door en door democratische partij. Er wordt bij de SP niets beslist in achterafkamertjes. Over een belangrijke zaak als een politiek programma praten alle leden met elkaar. Eerst in de plaatselijke afdelingen en in de regio’s, en zaterdag 2 juni dus in Breda, op het landelijke congres. Zo doe je dat, als grote politieke partij met verantwoordelijkheidsgevoel.

Maar een congres van de SP is nooit een saaie boel. Er is muziek, er zijn sprekers, er worden verdienstelijke leden in het zonnetje gezet, en er worden filmpjes vertoond, onder andere over de verbouwing van het nieuwe SP-partijkantoor in Amersfoort. Bovendien bieden die honderden SP’ers uit het hele land een kleurrijk beeld, met een voorkeur voor tomatenrood.

Genoeg materiaal voor al die journalisten en cameramensen. Zij zagen in Breda een optimistische en vastberaden SP, die als één man achter Emile Roemer staat. Niet omdat de leden daartoe gedwongen worden, maar omdat het overduidelijk is dat Emile Roemer voor de partij staat. Een partij, die wordt gedragen door duizenden hardwerkende vrijwilligers. Want je kunt het niet alleen, zelfs Emile Roemer niet.

Of, zoals het refrein van het ‘1 VOOR ALLEN’-lied van Bob Fosko gaat:

Een voor allen
Sla je handen ineen