Arnhem socialer, door de SP. Aflevering 1: goede volkshuisvesting

12 juli 2012

Arnhem socialer, door de SP. Aflevering 1: goede volkshuisvesting

Eerder dit jaar verscheen de Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012, een studie van de vakbond FNV. Uit het rapport bleek dat gemeenten met de SP in het college een beter sociaal beleid hebben. Ook Arnhem, met twee SP-wethouders, was aantoonbaar socialer dan veel gemeenten in de omgeving, waar de SP niet in het bestuur zit.

De komende weken leggen we uit hoe dat komt. Zeven sociale punten waarop de SP in Arnhem scoort, elke week een nieuwe aflevering op onze site. Deze week aflevering 1: ‘Goede volkshuisvesting: geen sloop maar renovatie’.

Goede volkshuisvesting: geen sloop maar renovatie

Betaalbaar wonen voor iedereen is een rotsvast uitgangspunt voor de SP. Ook voor een gemeentebestuur waarin de SP een belangrijke rol speelt, zoals in Arnhem. ‘Er zijn dankzij dit college nu al meer bestaande woningen gerenoveerd dan onder het vorige’, zegt SP-wethouder Wonen Gerrie Elfrink. ‘En er is bewust betaalbaarder gebouwd. Dat hebben we in 2010 nadrukkelijk afgesproken met de collegepartijen.’

De Arnhemse SP heeft jarenlang fel strijd gevoerd tegen het afbraakbeleid van de vorige gemeentebesturen. Elfrink: ‘Er werden goedkope woningen gesloopt, en op de opengevallen plek werden veel te dure huizen teruggebouwd. Mede daardoor groeiden de wachtlijsten voor sociale woningen. Terwijl veel afgebroken woningen prima gerenoveerd hadden kunnen worden. Doodzonde! Dat gebeurt nu niet meer. Als het kan: renoveren in plaats van slopen.’

Door de economische crisis ligt de sociale woningbouw in veel steden volledig stil. Een ramp, zowel voor woningzoekenden als voor bouwers en corporaties. In Arnhem is er geen sprake van een bouwstop. Dankzij de inbreng van de SP komen er in Arnhem steeds meer betaalbare woningen bij, zowel huurwoningen als sociale koopwoningen.

‘Wij hebben goede afspraken gemaakt met de corporaties’, zegt wethouder Elfrink. ‘Dat werkt. Volkshuisvesting heeft vorig jaar, midden in de crisis, maar liefst tweehonderd woningen gebouwd. We hebben bovendien afgesproken, dat met voorrang jonge bouwvakkers aan het werk worden gezet. Zo krijgen jonge mensen de kans om in deze moeilijke tijd het vak te leren. Want in de toekomst, als de markt weer aantrekt, hebben we goede vaklui hard nodig.’