Arnhem socialer, door de SP. Aflevering 2: sport voor iedereen

19 juli 2012

Arnhem socialer, door de SP. Aflevering 2: sport voor iedereen

Eerder dit jaar verscheen de Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012, een studie van de vakbond FNV. Uit het rapport bleek dat gemeenten met de SP in het college een beter sociaal beleid hebben. Ook Arnhem, met twee SP-wethouders, was aantoonbaar socialer dan veel gemeenten in de omgeving, waar de SP niet in het bestuur zit.

De komende weken leggen we uit hoe dat komt. Zeven sociale punten waarop de SP in Arnhem scoort, elke week een nieuwe aflevering op onze site. Deze week aflevering 2: ‘Sport voor iedereen’.

Veel gemeenten verhalen de financiële gevolgen van de economische crisis doodleuk op allerlei sportvoorzieningen. Arnhem, waar de SP in het gemeentebestuur zit, doet dat nadrukkelijk niet. Want sporten is niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook voor de sociale samenhang in de stad.

‘Het maatschappelijk belang van sportverenigingen is groot’, vindt Gerrie Elfrink, wethouder Sport namens de SP. ‘Je praat over duizenden vrijwilligers in de hele stad, die zich met hart en ziel inzetten. Sport is vaak een bindende factor in een wijk. Wij bezuinigen niet op sport. Dat stond overigens ook in het SP-verkiezingsprogramma van 2010.’

Vooral voor kinderen is het belangrijk dat ze in verenigingsverband kunnen sporten. Maar niet alle ouders kunnen de kosten voor contributie, sportkleding en vervoer betalen. Voor die ouders en hun kinderen bestaat in Arnhem een Jeugdsportfonds, dat financieel bijspringt. Door gericht beleid maken steeds meer jongeren gebruik van het Jeugdsportfonds Arnhem.

Elfrink: ‘In 2009 zaten er vierhonderd kinderen in de regeling. Op dit moment worden al tweeduizend kinderen geholpen. We willen de regeling binnenkort uitbreiden. Want veel grote sporttalenten uit arme gezinnen kunnen nooit de top bereiken, omdat ze de extra kosten niet kunnen betalen. Wat ons betreft mag de financiële positie van de ouders geen belemmering zijn om topsport te bedrijven.’

De gemeente overlegt actief met de Arnhemse sportverenigingen over plannen om de sportbeoefening te bevorderen. Dat overleg moet op korte termijn tot een lokale Arnhemse sportvisie leiden. Gerrie Elfrink: ‘Mijn droom is dat iedereen, jong en oud, rijk en arm, gehandicapt of wat dan ook, lid kan worden van een sportvereniging. We zijn er nog lang niet, maar we werken er hard aan.’