Arnhem socialer, door de SP Aflevering 4: ID-banen

2 augustus 2012

Arnhem socialer, door de SP Aflevering 4: ID-banen

Eerder dit jaar verscheen de Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012, een studie van de vakbond FNV.  Uit het rapport bleek dat gemeenten met de SP in het college een beter sociaal beleid hebben. Ook Arnhem, met twee SP-wethouders, was aantoonbaar socialer dan veel gemeenten in de omgeving, waar de SP niet in het bestuur zit.

De komende weken leggen we uit hoe dat komt. Zeven sociale punten waarop de SP in Arnhem scoort, elke week een nieuwe aflevering op onze site. Deze week: ‘ID-baners niet in de bijstand, als het kan’.

‘In wettelijke zin kun je de ID-banen niet meer redden’, zegt SP-wethouder Luuk van Geffen. ‘De regering in Den Haag heeft de regeling afgeschaft. Maar we kunnen wel proberen om de vroegere ID’ers zoveel mogelijk uit de werkloosheid te houden. Dat is niet gemakkelijk, in deze moeilijke tijden. Het is soms om moedeloos van te worden. Er zijn heel wat gemeenten die niet eens moeite doen. In Arnhem proberen we deze mensen nadrukkelijk wel uit de bijstand te houden.’

Dat vraagt om maatwerk. In een aantal gevallen is de werkgever bereid en in staat om het salaris geheel of gedeeltelijk door te betalen. Dat is de beste oplossing, ook omdat het vaak om banen gaat met een groot maatschappelijk belang, zoals conciërges.  In andere gevallen kunnen ID-baners actief worden begeleid naar een andere baan of functie.

Collega-wethouder Gerrie Elfrink valt Van Geffen bij: ‘In Arnhem hebben we ongeveer tweehonderd van de driehonderd ID-baners ‘gered’. Dat was inderdaad een lastige klus. Het is veel gemakkelijker om iedereen te ontslaan, en ze het zelf maar te laten uitzoeken. In een stad als Nijmegen, waar de SP niet in het college zit, gebeurt het zo. In Arnhem doet de SP er alles aan, om het niet zover te laten komen. Als je erop inzet, dan lukt het ook, ondanks de bezuinigingen. Je moet de moed niet opgeven.’