Arnhem socialer, door de SP Aflevering 5: MFC Klarendal

8 augustus 2012

Arnhem socialer, door de SP Aflevering 5: MFC Klarendal

Eerder dit jaar verscheen de Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg 2012, een studie van de vakbond FNV.  Uit het rapport bleek dat gemeenten met de SP in het college een beter sociaal beleid hebben. Ook Arnhem, met twee SP-wethouders, was aantoonbaar socialer dan veel gemeenten in de omgeving, waar de SP niet in het bestuur zit. De komende weken leggen we uit hoe dat komt. Zeven sociale punten waarop de SP in Arnhem scoort, elke week een nieuwe aflevering op onze site. Deze week: ‘Multi Functioneel Centrum Klarendal’.

Er zijn in Arnhem wijken die een duwtje in de rug nodig hebben. Soms is de samenhang in de wijk langzaam verloren gegaan, zoals in Klarendal. ‘Klarendal is in de loop der jaren veel ontmoetingsplekken kwijtgeraakt’, vindt SP-wethouder Luuk van Geffen. ‘Er was bijvoorbeeld geen basisschool meer in de wijk. Dan raak je toch een voorziening kwijt, bijvoorbeeld op het gebied van sport en muziek. Daarom hebben we ons als SP zo ingezet voor een Multi Functioneel Centrum in Klarendal.’

Het MFC Klarendal komt in de voormalige Menno van Coehoornkazerne aan de Klarendalseweg. In april van dit jaar is met bouwen gestart, eind 2013 wordt het opgeleverd. Dan zitten allerlei voorzieningen die een levendige wijk nodig heeft onder één dak. Er is ruimte gemaakt voor onderwijs, cultuur, sport en ontmoeting.

In het MFC Klarendal komen onder andere een basisschool, een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang. Verder een consultatiebureau, een Centrum voor Jeugd en Gezin en een WMO-loket. Een sportzaal, een sportschool en een wijkwinkel maken het plaatje af.

Van Geffen is erg blij met het MFC. ‘Het wordt echt een bijzonder plekje, het nieuwe centrum van Klarendal. Wij als SP vinden het belangrijk dat er zulke plekken zijn. Zij brengen de wijk als het ware weer bij elkaar. Daardoor voelen de bewoners zich meer betrokken, en dat komt de onderlinge samenwerking ten goede. Klarendal wordt er alleen maar beter van.’