Stop Rutte, stem SP!

6 september 2012

Stop Rutte, stem SP!

Wie Mark Rutte wil hinderen bij een tweede termijn als minister-president, kan maar op één partij stemmen: de SP. Alleen als de SP de verkiezingen overtuigend wint, gaat Rutte met vervroegd pensioen. Als de SP minder stemmen krijgt dan de VVD, dan gaat Rutte gewoon verder waar hij afgelopen voorjaar gestopt is.

Het is een simpel rekensommetje. Als de VVD de grootste wordt, dan neemt Mark Rutte het initiatief in de formatie. Dan mag hij de regering samenstellen. Rutte kan in andere partijen op sympathie rekenen. D66 wil graag met de VVD samenwerken. VVD en D66 samen krijgen op 12 september mogelijk bijna vijftig zetels. Met een derde middenmaat partij erbij kun je vervolgens een stabiele regering met een meerderheid vormen.
Keuze genoeg. Misschien wil de PvdA zelfs wel? Diederik Samsom beweert dat samenwerking met de VVD wel erg moeilijk wordt. Maar als het pluche van de regeringsstoeltjes lonkt, dan wordt alles vloeibaar. Dan zijn die moeilijke punten opeens bespreekbaar, dat heeft de PvdA in het verleden wel vaker laten zien.
Rutte vindt alles prima. Met de PvdA onder zijn vleugels kan hij beter overweg dan met die lastige SP. Met de PvdA is het gemakkelijker regeren dan met de PVV. En zo’n flets rozerood PvdA-randje langs de stoere rechts-liberale betonstamper staat ook best een beetje sociaal. Samsom mag voor de bühne nog wat sputteren over ‘je verantwoording nemen in crisistijd’ en hup! we hebben weer vier jaar Rutte.
Tenzij de SP de grootste wordt. Dan houden we de VVD uit de regering, en de PvdA aan zijn sociale beloften. Dan kan Nederland echt sociaal uit de crisis komen. Als er ooit een moment in de parlementaire geschiedenis van Nederland is geweest, waarop een keuze in het stemhokje de toekomst echt kan beïnvloeden, dan is het nu wel. Stem desnoods strategisch, maar stem SP. Houd Rutte uit het torentje in Den Haag. Nu!