Arnhem wil kwalitatief goede thuiszorg maar wil er niet voor betalen

27 november 2012

Arnhem wil kwalitatief goede thuiszorg maar wil er niet voor betalen

'Voor een dubbeltje op de eerste rang: dat kan dus niet.' De Arnhemse SP-fractie is teleurgesteld. De gemeenteraad breekt de thuiszorg af en laat medewerkers in de steek. Het uitkleden van de huishoudelijke zorg wordt keihard  doorgezet. Ook in Arnhem. En Den Haag is nog niet eens aan zet geweest.
Gisteravond, 26 november, besprak de gemeenteraad de ‘Aanbesteding en basistarieven Hulp bij het huishouden’. De motie en amendementen die de SP hierop indiende werden door vrijwel de hele raad weggestemd. Dat is niet doordacht, vindt de SP-fractie. De ‘Aanbesteding’ voldoet niet aan de eerder door de gemeenteraad zelf (!) gestelde kaders. Kwaliteit van zorg, preventie en signalering (eisen die de raad zelf stelde) zijn in deze constructie niet voldoende gegarandeerd. De kwaliteit van de zorg gaat bepaald worden door de economisch meest voordelige inschrijving. Controle op de naleving van die kwaliteit ligt vooral bij de instellingen die de zorg aanbieden.

Basistarieven
De basistarieven worden vastgesteld door de raad. Die basistarieven zijn de uurtarieven waarvoor de thuiszorgorganisaties straks invulling moet gaan geven aan huishoudelijke zorg. Over de Cao-lonen van de werknemers gaat de raad niet. De grote zorg van de SP is dat met de gisteravond vastgestelde tarieven (drie schalen) de medewerkers er niet beter van zullen worden en dat de zo belangrijke preventieve en signalerende functie van de huishoudelijk hulp niet kan worden gewaarborgd. Medewerkers in de laagste schaal zullen nu vooral en enkel schoonmaken. Het contact met de cliënt wordt zo afhankelijk van persoonlijke betrokkenheid in plaats van gerichte, geschoolde aandacht.
Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van zorg. Die gaat erop achteruit. Ondanks alle beloftes. Voor een dubbeltje kun je nu eenmaal niet op de eerste rang zitten. De gemeenteraad heeft nu besloten akkoord te gaan met lagere tarieven. Daarmee raakt de raad een grote groep kwetsbare mensen. Dat is zeer teleurstellend.

Aanbesteding stoppen
De gemeenteraad heeft gisteravond (vol vertrouwen) ingestemd met de eerder genomen besluiten rond de aanbesteding. Men vindt de gestelde eisen rond kwaliteit van de zorg, de signalering en preventie binnen de thuiszorg voldoende gewaarborgd in de huidige afspraken. Of die keuze van de raad ook te maken heeft met het feit dat de aanbesteding al loopt en een aanvulling op de eisen toch ‘een ton per maand’ (wethouder Kok) zou gaan kosten, blijft een prangende vraag. De SP had de aanbesteding graag teruggedraaid.

Alfahulpen
In de aanbesteding die de raad nu heeft aangenomen worden, naast de eerder genoemde bezwaren, ook thuiszorgmedewerkers ingezet die niet onder een CAO vallen en dus aan hun lot worden overgelaten. De zogeheten alfhahulpen. Dat is zorgelijk.

Hogere tarieven
Het verhogen van de basistarieven met €1,-, zoals de SP gisteravond voorstelde in een poging dan toch in ieder geval op die manier kwaliteit en ruimte voor loonstijgingen te kunnen garanderen, werd door wethouder Kok afgedaan als niet zinvol. Het geld komt volgens hem grotendeels niet bij de medewerkers terecht, maar bij de thuiszorgorganisaties. Bovendien zou er geen werkelijke dekking voor een dergelijke, extra uitgave (€200.000,-) te vinden zijn. Het gaat er natuurlijk om of de raad bereid is over een oplossing voor zo’n dekking echt na te denken en dat was helaas niet het geval.

Cris Lenting, fractievoorzitter van de SP Arnhem verwoordde het, in een vurig betoog, zo:

'Het gaat om zorg voor kwetsbare mensen waar wij als gemeente een verantwoordelijkheid hebben. Eerder heeft de raad besloten dat er daadwerkelijk kwaliteit geleverd moet worden. De raad was het erover eens dat signalering en preventie in de huishoudelijke zorg belangrijk zijn en gewaarborgd dienen te worden. Medewerkers huishoudelijke zorg worden schoonmakers en kunnen niet meer signaleren, terwijl dat onderdeel is van hun werk. In Arnhem vinden we die signaleringsfunctie belangrijk maar we willen er blijkbaar niet voor betalen.'