Politie gooit vakbond en SP uit Altenova

22 november 2012

Politie gooit vakbond en SP uit Altenova

Het bestuur van zorg- en revalidatiecentrum Altenova in Elden gaat frontaal de confrontatie aan met de vakbond. Donderdagochtend 22 november gingen leden van AbvaKabo Altenova binnen om informatieve folders uit te delen aan het personeel. De vakbondsleden werden vergezeld door Paul Ulenbelt, Tweede Kamerlid van de SP.

Wettelijk hebben vakbonden het recht om op de werkvloer te komen, desnoods onaangekondigd. Maar directeur Piet Hein Jonkergouw heeft blijkbaar lak aan wettelijke regels. Hij vindt dat er niets loos is met Altenova. Voor hem is de vakbond een criminele onruststoker.

Dus werd de politie gewaarschuwd. Die heeft de vakbondsleden en Paul Ulenbelt aangehouden en vervolgens buiten de poort van Altenova gezet. Meteen werd er druk getwitterd. Iemand bood Ulenbelt aan om voor hem een taart met een vijl erin te bakken, zodat hij de spijlen van de gevangenis zou kunnen doorvijlen. Een ander opperde om een comité Free Paul Ulenbelt op te richten.

Humor is een goede manier om frustratie van je af te zetten. Maar de lol is er nu wel af, bij Altenova. Emile Roemer heeft aangekondigd om op donderdagmiddag 22 november vragen te gaan stellen aan minister Asscher. Want er wordt niet over vakbondsrechten heen gestampt.

en: