Directie Pleyade kan niet rekenen

20 december 2012

Directie Pleyade kan niet rekenen

De directie van Pleyade kan niet rekenen. Dat bleek wel tijdens de tweede actiemiddag van de medewerkers van de Arnhemse zorginstelling. Die werd woensdag 19 december gehouden in het Posttheater in Arnhem. Paul Ulenbelt, Tweede Kamerlid voor de SP, en een groep Arnhemse SP’ers waren erbij.

Je moet maar durven: bij Pleyade werken en dan voor de tweede keer binnen een maand je werk kort neerleggen. De directie van het zorgbedrijf grossiert namelijk in bedreigingen en intimidaties. Tijdens de protestmiddag in het Posttheater was er een tegendemonstratie van personeel dat aan de kant van het bestuur staat. Er werden foto’s gemaakt van de stakers, en een tweetal OR-leden kwam opzichtig een kijkje nemen in de zaal waar de medewerkers bijeen waren. De OR van Pleyade is een uitgesproken tegenstander van de acties.

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt had enige tijd geleden al kennisgemaakt met de opgefokte sfeer waarin de directie probeert het protest te smoren. Ulenbelt en een aantal mensen van de AbvaKabo FNV werden tijdens een werkbezoek aan verpleeghuis Altenova door de politie op straat gezet, op verzoek van de directie.

Maar de mensen van Pleyade laten zich niet intimideren. Samen met patiënten en familieleden van patiënten kwamen ze woensdag 19 december weer bij elkaar. Niet om meer loon, maar om meer handen aan de verpleegbedden af te dwingen.

Steunbetuigingen

Daarbij krijgen de medewerkers veel steun, niet alleen vanuit Arnhem of Nederland, maar tot ver daarbuiten. De internationale vakorganisatie LabourStart heeft bijna 8.000 steunbetuigingen binnen, soms vanuit landen aan de andere kant van de wereld. De slechte werkomstandigheden én de intimidaties bij Pleyade wekken overal verbazing.

Terwijl het eigenlijk een kwestie is van goed rekenen. Dat kan de Pleyade-directie blijkbaar niet. Mensen van de vakbond hadden keurig becijferd, hoeveel medewerkers er daadwerkelijk zorg zouden kunnen verlenen, gezien het beschikbare geld. Dat aantal lag veel hoger dan het huidige aantal, zelfs als je de meest ongunstige berekening hanteert. Helaas heeft de directie inmiddels aangekondigd om volgend jaar nog meer te korten op personeelskosten. Dat, terwijl er wel geld beschikbaar is. Pleyade heeft miljoenen op de bank staan, meldde de vakbond.

De mensen van Pleyade konden niet lang in het Posttheater blijven. Na anderhalf uur moesten ze  weer terug naar hun werkplek. Want ze voelen zich wel verantwoordelijk voor de mensen die ze verzorgen. Daarom voeren ze actie. ‘Gewoon doorgaan!’, vond Paul Ulenbelt. Volgende stap: de directie moet weer terug aan de onderhandelingstafel. Of ze dat nou leuk vindt of niet.

Reacties

Ik vind het gebeuren ernstig en er rijzen veel vraagtekens bij uw artikel. Niet onderbouwd waarom u vind dat er niet gerekend kan worden. Bent u de bedrijfsvoerder die alle belangen behartigd en verantwoording moet afleggen aan de politiek die allerlei kostenverhogende maatregelen oplegt die door de instelling moet worden betaald. Hoezo veel geld over.
Ik vind uw artikel stemmingmakerij en provocerend. Jammer, want is verwacht van de sp. onderbouwing, diepgang en zorgvuldigheid. Realiseer u wel dat de medewerkers hier mee moeten dealen. En ik weet het, want ik werk zelf in de zorg.

Beste Anita,

Natuurlijk mag u kritisch zijn. Echter zijn er berekeningen gemaakt op basis van bestaande ZZP's ( is opgevraagd) en hierbij horen een aantal minimum uren. De uren die Pleyade hanteert zijn te weinig en er is o.a. alleen van directe zorg uitgegaan, dus geen administratieve handelingen e.d. die erbij horen.

Zo kom je op de afdeling Koriander uit op minimaal 68 uur en Pleyade op 45 uur. Jasmijn minimaal 45 uur, Pleyade 33 uur en Laurier 60 uur en Pleyade berekent 44 uur.

Dat betekent dat zij te laag inzetten. Directie baseert inzet flexers op minimale ZZP-mix. Bij berekening blijkt dus dat er te weinig uren ingezet zijn en dan kun je onmogelijk verder hierop bezuinigen.

Ik realiseer me zeker dat medewerkers hiermee moeten dealen en heb groot respect voor zorgmedewerkers. Tegelijkertijd wil je de werkdruk verminderen (omdat het mis gaat) en soms vraagt dat om acties die misschien niet zo leuk zijn voor iedereen. Dat snap ik zeker, ook dat dat spanning oplevert.

Het kan toch niet zo zijn dat er extra geld is gekomen (en nu weer) voor meer handen aan het bed,en dat er dan bezuinigd wordt op uren/personeel. Dat klopt niet, daar gaat iets mis. Waarom komt er bijvoorbeeld ook geen openheid over dat budget (intensiveringsgelden)? Dat is vreemd.

Het stuk is niet provocerend bedoeld, het is zoals het is en zo is het opgeschreven.
Maar nogmaals: ik begrijp dat als je als medewerker gewoon goede zorg wilt leveren en je werk wilt doen,zonder extra spanningen.Tegelijkertijd vind ik het waardevol dat er medewerkers zijn die op durven staan en de strijd aangaan voor verbetering, voor goede zorg, daar is moed voor nodig en dat doen zijn niet voor hun plezier. Immers dragen zij hierdoor nog een andere last met zich mee. Ik hoop echt dat er zo spoedig mogelijk een oplossing komt in deze kwestie.

met vriendelijke groet,
Desiree Egberts