De afdrachtregeling
De afdrachtregeling
In het najaar van 2012 is de afdrachtregeling voor raads- en statenleden opnieuw geëvalueerd en door onze partij omarmd. Wel bleek dat er bij de SP leden nogal wat onduidelijkheid bestaat rond die afdrachtregeling. Vandaar dat we er nogmaals aandacht aan besteden.
Wat is de afdrachtregeling?
De afdrachtregeling bestaat sinds 1974 en heeft als achtergrond de overtuiging dat volksvertegenwoordigers niet extra beloond behoren te worden in vergelijking met anderen die actief zijn in de partij. Gelijke monniken, gelijke kappen. In 2006 is de afdrachtregeling na een evaluatie aangepast en vereenvoudigd. Alle raadsleden ontvangen een algemene compensatie van 25% van de raadsvergoeding. De raadsleden in de vier grote steden en statenleden ontvangen een algemene compensatie van 50%. Deze algemene compensatie is bedoeld voor het dekken van onkosten, verlet en kleine inkomensachteruitgang als gevolg van de raadsvergoeding. Kamerleden, wethouders en gedeputeerden ontvangen een netto normbedrag. Doordat de raadsleden 75% van hun vergoeding aan de partij doneren kunnen er gezamenlijke activiteiten worden georganiseerd voor alle leden. De raadsleden mogen hun gift aan de SP wel van de belasting aftrekken.
Dat is nobel! Werkt het?
Ja en nee. SP-ers zien het als een groot goed dat onze volksvertegenwoordigers hun werk als een erezaak zien en het vooral doen om een betere maatschappij te krijgen. Het kost de SP echter ook mensen en zetels. Raadsleden hebben een verplichting die andere leden niet hebben. Raadsleden werken soms 30 of meer uren per week naast een reguliere baan. De regeling is hard voor mensen die weinig geld hebben of plotseling weinig geld krijgen, bijvoorbeeld WAO-ers en mensen die hun baan verliezen. Als compensatie hiervoor heeft de SP maatwerk, maar dat wordt niet altijd soepel toegepast. Ook staat het vrijwillig karakter van de regeling ter discussie: je komt bij de SP niet aan de bak als statenlid of raadslid als je niet van te voren akkoord gaat met de ‘vrijwillige’ regeling, ongeacht je kwaliteiten. En dan werken er bij de SP ook nog zo’n 80 mensen in vaste dienst die wèl een ‘gewoon’ salaris krijgen en er géén tweede baan op na hoeven houden. Dat lijkt op scheve verhoudingen.
Hoeveel verdienen de raadsleden in Arnhem?
Arnhem heeft in 2013 meer dan 150.000 inwoners en valt daardoor in inwonersklasse 8 (150.001 – 375.000 inwoners). Een raadslid heeft dan recht op € 1.814,73 plus een onkostenvergoeding van
€ 210,46 - in totaal dus € 2.025,19 (Bron: Ministerie van BiZa, 4 december 2012). Hoe meer inwoners, hoe hoger de klasse en hoe hoger de vergoedingen.
Da’s mooi geld voor die paar uurtjes werk!
Dat is bruto, er gaan dus nog belastingen van af. En de afdracht is 75% in Arnhem. Je mag dus blij zijn als je er een paar 100 euro per maand aan over houdt. Daar werken de raadsleden dus vaak tientallen uren per week voor, want ook het werk van de afdeling gaat gewoon door. De hier en daar door SP-ers geventileerde geluiden als zou het een hobby zijn doet onze partij geen goed: het gaat in de raad soms om miljoenen euro’s gemeenschapsgeld en zorgvuldigheid kost tijd. Ook is het vanuit een algemeen principe ‘loon naar werken’ onrechtvaardig. Deelname aan een coalitie kost raadsleden meer tijd dan gebruikelijk, zodat ook daar soepeler om zou moeten worden gegaan met compensatie voor verlet en meer maatwerk geleverd zou moeten worden.
Wat is beslist binnen de SP?
Er is en blijft een discussie over, maar het overgrote deel van de SP-leden ziet vooral de voordelen van de regeling: een relatief rijke partij met geld voor scholing en acties, uitfilteren van mensen die het alleen om de centen doen en een voorbeeld geven aan de als ‘graaiers’ geziene politici. In het rapport dat hierover geschreven is werd dan ook positief geadviseerd en de partijraad heeft het advies overgenomen. Maar op het rapport bestaat ook alweer kritiek: het zou eenzijdig zijn en de vraagstelling in de enquête zou gekleurd en richtinggevend zijn. Het is ook logisch dat de meerderheid van de leden en van de mensen in dienst van de SP vóór de regeling is, omdat zij niet wordt getroffen door de consequenties van de regeling en er wel de baten van heeft. De afdrachtregeling blijft dus een gevoelig punt binnen de SP.
(Zie voor het partijstandpunt het artikel op de SP Arnhem website: ‘Partijraad SP omarmt en verbetert afdrachtregeling’, 26 november 2012)
Reactie toevoegen