Het armoedebeleid

18 januari 2013

Het armoedebeleid

Het armoedebeleid: Luister naar mensen in armoede en geef hen structureel een stem.

Effectieve armoedebestrijding begint bij het begrijpen van de leefwereld van mensen in armoede, te luisteren naar hun verhaal en door hen structureel een stem geven. Vaak leven ze van dag tot dag en hebben weinig hoop op een betere toekomst. Als je leven voortdurend in het teken staat om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen, te overleven, is er geen ruimte meer om mee te doen in de samenleving. Velen leven in een sociaal isolement en kampen met meervoudige problematiek en hiermee daalt de eigenwaarde. De strijd tegen armoede en sociale uitsluiting moet structureel op de agenda van de gemeente en elke politieke partij staan.

In Vlaanderen gaan ze hier al jaren goed mee om. Daar hebben ze het project: De (Missing) Link en netwerken van mensen in armoede. De Link wil hiermee een antwoord bieden voor de 'missing link' die er is tussen mensen die in armoede geboren worden enerzijds en de aanpak van armoede anderzijds. Ze wil dit doen door opgeleide ervaringsdeskundigen in armoede en sociale uitsluiting in te schakelen in alle sectoren die met armoede en armoedebestrijding te maken hebben. De  missie is om mensen uit de generatiearmoede sterker te maken en ze uiteindelijk grip te laten krijgen op hun eigen leven.

Dit zou een mooi initiatief zijn om in Arnhem ook vorm te geven. Mensen die het zelf al jaren aan den lijve ondervinden weten als geen ander de problemen te herkennen en je zou na training deze ervaringsdeskundigen in kunnen zetten als bijvoorbeeld extra hulp bij: Achter de Voordeur-projecten.
Ook kunnen gratis ontmoetingen en netwerken voor mensen in dezelfde situatie ervoor zorgen dat mensen elkaar onderling steunen en zo minder in een isolement zitten. Dit moet je soms organiseren, omdat zelf de stap nemen te groot is. Door uitzichtloosheid kun je namelijk ongewild in passiviteit belanden.

Met dit idee van De Link ga je uiteindelijk uit van de kracht die in de mensen zelf zit. Vlaams onderzoek laat zien dat vooruitkomen in werk en inkomen ook pas duurzaam is als mensen ook vooruitkomen in persoonlijke netwerken en emotioneel welzijn.

Een ander initiatief voor het armoedebeleid zou kunnen zijn om voedselbank/minima tuinen op te zetten. Vorig jaar (2012) was er een toename van 20% van aanvragen bij de Regionale Voedselbank in Arnhem (verspreidingsgebied Gelderland en 1/2 Utrecht) en dit zal naar verwachting stijgen. Zij geven aan dat er structureel aandacht nodig is om voldoende voedsel te krijgen en vooral ook verse groenten en fruit. Zeker voor opgroeiende kinderen is gezonde voeding heel belangrijk.

In Arnhem is er Stichting EVS EcoVrede, dat is een vrijwilligersorganisatie, een netwerk van mensen en organisaties die een gezonde en duurzame samenleving centraal stellen. Zij hebben alle kennis en deskundigheid in huis om voedseltuinen in Arnhem te realiseren. Zij willen tevens minima en mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt mee laten doen in de samenleving.
Zij zetten van onderaf dit soort initiatieven op en sluiten hiermee precies aan bij de doelstellingen van het Arnhems college.

De gemeente zou dit goede initiatief onder meer kunnen ondersteunen door het toewijzen van stukken grond en locaties, lesvoorzieningen en het verminderen van regelgeving en bureaucratie.

Misschien kunnen we ook collectieve overeenkomsten sluiten met energieleveranciers. En hoe zit het met woonlasten voor minima? Kunnen er ook collectieve afspraken gemaakt worden met woningbouwcorporaties? Net zoals bij de collectieve ziektekostenverzekering. Financiële stabiliteit geeft immers ruimte voor ontplooiing. Allemaal ideeën die ik om mij heen hoor voor het nieuwe armoedebeleid.
Vraag het de mensen zelf, zorg dat ze zich kunnen organiseren. Vraag naar hun ideeën, als ervaringsdeskundigen in de armoede en sociale uitsluiting. Geef ze structureel een stem voor een effectief armoedebeleid!

Desiree Egberts