Het WMO-loket

9 januari 2013

Het WMO-loket

Onlangs ging ik op verzoek van een cliënt mee naar het WMO-loket van de gemeente om informatie over PGB huishoudelijke zorg te krijgen.

Nou ... dat viel nog niet mee. Voor informatie over PGB moesten we bij Menzis zijn, voor PGB-service en bemiddeling werden we doorverwezen naar de thuiszorgorganisatie en voor de rest schuift de gemeente de verantwoording ook door naar de uitvoerder. Ik dacht dat we 1 loket hadden voor alle vragen, maar dat viel dus tegen. De gemeente doet alleen de indicaties en de formulieren. Hoe moeten mensen hun weg dan vinden voor informatie? Niet bij dat ene loket dus, dat is een illusie.

Geen enkele concrete vraag over PGB en PGB-service en bemiddeling is beantwoord. En dat is vreemd. De gemeente heeft PGB seb. geïntroduceerd maar kan er geen informatie over geven. Wel gaf de ambtenaar aan het loket toe dat PGB seb. kostenbesparend (lees: bezuiniging) is en dat mensen dit wel moeten kiezen als ze de huidige vaste hulp willen houden. De meeste mensen hechten grote waarde aan hun vaste hulp, dus dan moeten ze wel in deze constructie meegaan. Hoezo vrije keuze? PGB seb. is een constructie waarbij je zelf je hulp kunt kiezen, maar waarbij het budget (kassiersfunctie) via de thuiszorgorganisatie gaat. Thuiszorgmedewerkers worden op deze manier weer in de alfaconstructie gedwongen.

Maar in de brochure die cliënten hierover krijgen staan allerlei onduidelijkheden, zoals over de aansprakelijkheid. Als je de aansprakelijkheid afkoopt via dit model dan is het toch raar dat in de brochure staat dat je jezelf moet verzekeren. Hoe wil je dat doen als je PGB lager wordt en je al op Bijstandsniveau zit (2 euro van het PGB wordt ingenomen voor service en bemiddeling)? Ook moet je bij ziekte doorbetalen en tegelijkertijd vervanging betalen volgens het boekje. Dat kan dus helemaal niet.

De gemeente had deze brochure van de organisatie nog nooit gezien en weet er inhoudelijk ook niets vanaf. Heeft men dan niets geleerd? Toen de SP dit jaar het rapport over de thuiszorg aanbood aan de wethouder met verhalen van medewerkers, zei een ambtenaar nog dat ze als gemeente toch beter moeten controleren en op de hoogte moeten zijn van wat er speelt. Het gaat nu dus al mis.

Ook moeten de thuiszorgmedewerkers zelf de hele brochure uitprinten van de organisatie (ja, ze krijgen al zo’n enorm salaris) voor al hun cliënten om ze te informeren. Dat is op z'n minst vreemd, waarom doet de organisatie dat zelf niet? Voor deze informatie moet je dus niet bij het WMO-loket van de gemeente zijn. De gemeente legt de gehele verantwoording bij de uitvoerende organisaties en ze is zelf niet op de hoogte van PGB-constructies.

Overigens zijn we wel heel vriendelijk geholpen door de medewerkers van de gemeente. Zij kunnen er ook niets aan doen dat zij niet op de hoogte zijn gebracht van de nieuwe ontwikkelingen. In ieder geval hebben ze de brochure PGB seb. die wij meegenomen hadden wel gekopieerd ...

Desiree Egberts