Aanbestedingscircus huishoudelijke zorg is een schrijfwedstrijd

1 februari 2013

Aanbestedingscircus huishoudelijke zorg is een schrijfwedstrijd

Ik ben eens bij de gemeente Arnhem gaan navragen hoe de beoordeling gaat na aanleiding van de aanbesteding voor de huishoudelijke zorg. De aanleiding was de teleurstelling dat Buurtdienst Nederland de gunning niet gekregen heeft. De SP had graag gezien dat zij er als nieuwe partij bijkwam in Arnhem.

In het gesprek kreeg ik eigenlijk een bevestiging over de zotte manier van gunnen en aanbesteden. Het is een soort schrijfwedstrijd,waarbij dus diegene wint die op papier het beste en mooiste verhaal heeft,zonder verder te kijken naar de praktijk. Dat werd tevens duidelijk.

Naar aanleiding van de aanbesteding die de gemeente Arnhem uitschreef met daarin kwaliteitscriteria en eisen,die van de organisaties worden verlangd,kunnen organisaties verhalen schrijven waarom zij de gunning verdienen op een aantal punten. Deze verhalen worden beoordeeld door 7 mensen in Arnhem. Hierbij wordt alleen gekeken naar wat er op papier staat en vergeleken met de eisen en criteria die gesteld zijn. De werkelijke praktijk telt dus niet mee.

Als je een lange historie hebt als organisatie in Arnhem, weet je natuurlijk precies hoe je moet inschrijven, grote organisaties hebben daarvoor ook de juiste mensen. Bij Buurtdienst Nederland hebben ze juist vanwege de platte organisatie deze mensen niet. Ook hebben zij niet de middelen om overal bezwaar aan te tekenen. We hebben het over 420 gemeentes waar je als “nieuwkomer” dus niet zomaar tussenkomt als je het op deze manier doet,zoals Arnhem heeft gedaan.

Het is dus niet omdat ze kwalitatief niet beter zouden zijn, maar puur omdat ze het verhaal volgens de gemeente minder goed opgeschreven zouden hebben en daarom zijn ze afgewezen in Arnhem. Feitelijk is de beoordeling correct gegaan,maar dit is pure waanzin. De SP fractie heeft geprobeerd deze manier van werken te veranderen,helaas zonder succes.

Laten we stoppen  met dit circus van aanbesteden,en geef nieuwkomers ook een kans,zeker diegene die zich al bewezen hebben als goede zorgverlener.

Desiree Egberts