Lombokkers willen echt geen megasupermarkt

3 februari 2013

Lombokkers willen echt geen megasupermarkt

De bewoners van Lombok willen een gezellige woonwijk waar iedereen op elkaar let, bijna zoals in een dorp. Daar horen kleinschalige buurtwinkels bij, en geen megagrote supermarkt zoals Hoogvliet BV aan de rand van de Utrechtseweg wil bouwen. Woensdag 30 januari hebben de Lombokkers dat duidelijk aan de wethouder laten weten.

Tijdens een zeer druk bezochte bijeenkomst in het Elektrum probeerde wethouder Van Gastel (VVD) antwoord te geven op de 140 bezwaarschriften die wijkbewoners in de achterliggende periode hebben ingediend. Het college is van plan Hoogvliet Supermarkten toe te staan om in Lombok een ondergrondse megasupermarkt te bouwen. Daar is de wijk het duidelijk niet mee eens. Meer dan tweehonderd belangstellenden wilden wel eens weten of het gemeentebestuur deze plannen doorzet.
De Lombokkers hebben helemaal geen behoefte aan een megasupermarkt. 'Voor welk probleem is de supermarkt een oplossing?', vroegen ze zich af. 'Als er vooral klanten van buiten de wijk worden aangetrokken, ontstaat er dan geen verkeerschaos en parkeeroverlast? Zorgt al dat autoverkeer niet voor stank, lawaai en aantasting van de leefomgeving?'
De supermarkt moet bovendien in de wijk gepropt worden. De 1900 vierkante meter winkeloppervlakte komt strak tussen het huizenblok Oranjestraat, Utrechtseweg, Wilhelminastraat te staan. Letterlijk een sta-in-de-weg.
Meer verwarring
Helaas konden de wethouder en de meegekomen ambtenaar de zorgen van de Lombokkers niet wegnemen. Veel antwoorden van de wethouder zorgden zelfs voor meer verwarring. In de zaal werd de stemming er al met al niet beter op.
In maart zal het college van B&W zijn visie nader uitleggen. Daarna beslist de gemeenteraad of het bestemmingsplan gewijzigd mag worden, waardoor de bouw van een supermarkt mogelijk wordt. De SP en een aantal andere partijen staan erg kritisch tegenover de plannen van het college. Wat de SP betreft is het laatste woord over deze kwestie nog niet gesproken.