Gemeentepanden voor dak- en thuislozen?

18 maart 2013

Gemeentepanden voor dak- en thuislozen?

SP Arnhem stelt vragen, in de gemeenteraad, om lege panden gemeente beschikbaar te stellen en om te bouwen voor en met daklozen en andere groepen zoals kunstenaars.

In de tussenrapportage over de voortgang van Minder opvang Beter leven (MOBL), de opvang van daklozen in de doorstroomvoorziening in de Remisestraat, staat een aantal knelpunten aangegeven. Het slagen van MOBL hangt af van het doorstromen naar zelfstandige woonruimte. De gemeente Arnhem heeft afspraken gemaakt met de woningcorporaties, over het aanbieden van gewone woningen (‘convenantwoning’) aan dak- en thuislozen, die weer zelfstandig kunnen gaan wonen.
De aangegeven knelpunten in de tussenrapportage gaan juist over het toewijzen van deze woningen. In de evaluatie staat het volgende:
“Wat betreft het aantal aanvragen voor de zogeheten convenantwoningen is te concluderen dat een aanzienlijk deel van de aanvragen wordt afgewezen. De regels voor het krijgen van een convenantwoning worden als te streng ervaren. Het wordt ook gezien als een knelpunt dat, zelfs na toewijzing, het nog geruime tijd kan duren voordat iemand daadwerkelijk een woning krijgt. Afwijzingen hebben vooral te maken met het woonverleden, maar ook met de beperkte mogelijkheid om een reguliere aanvraag te doen. De eisen rondom het wegwerken van schuldenproblematiek worden gezien als een te grote drempel om voor een convenantwoning in aanmerking te komen.” (...) “Er lijkt nog steeds een groep in de opvang te zitten waarvan het niet lukt om die binnen de beoogde termijn van een half jaar uit te laten stromen.” (...) “Algemeen bestaat er in Arnhem een structureel tekort aan beschikbare reguliere woningen. Volgens corporaties is de woningmigratie laag. De uitstroom van de doelgroep uit de maatschappelijke opvang wordt daardoor bemoeilijkt.”
De SP is van mening dat de gemeente hier het goede voorbeeld zou kunnen geven en leegstaande panden uit haar bestand, waarvan duidelijk is dat deze niet binnen afzienbare tijd verkocht zullen worden, beschikbaar zou moeten stellen voor daklozen (en bijvoorbeeld kunstenaars ), zodat het doorstromen beter verloopt.
In Amsterdam is op een succesvolle manier het Acta gebouw (kantoor) omgebouwd voor huisvesting van studenten, zij hielpen zelf mee met de verbouwing. Nu gaat de gemeente Amsterdam een vergelijkbaar project starten voor dakloze jongeren. Dit zou een nastrevenswaardig voorbeeld voor Arnhem kunnen zijn.
Tevens vraagt de SP aan het college van burgemeester en wethouders om daklozen in eigen beheer een opvangplek te laten runnen. Er zijn goede voorbeelden zoals : Je Eigen Stek. Wij hopen dat het college positief zal antwoorden op de door ons aangedragen initiatieven.

Desiree Egberts

Vragen aan het college:

- Deelt het college met de SP de mening dat er initiatieven moeten komen om de knelpunten in de doorstroming zo spoedig mogelijk op te lossen om het slagen van Minder opvang Beter leven te vergroten? Zeker omdat de eisen voor de convenantwoningen als te streng ervaren worden en er een structureel tekort is aan woningen voor deze doelgroep.
 - Is het college met ons van mening dat je als gemeente een goed voorbeeld geeft door lang leegstaande panden, die zeer waarschijnlijk niet snel verkocht zullen worden, beschikbaar te stellen voor huisvesting van daklozen in combinatie met andere groepen zoals kunstenaars?
- Is het college op de hoogte van deze projecten in Amsterdam? En is het college bereid om dit ook in Arnhem te realiseren? Zo niet, waarom niet?
- Is het college bekend met initiatieven zoals Je eigen Stek, waar dak- en thuislozen in eigen beheer een opvangvoorziening runnen? Professionele ondersteuners zijn hier wel beschikbaar, maar blijvend op gepaste afstand. En dat onderzoek (dat uitgevoerd is door het Trimbos-instituut) uitwijst dat cliëntsturing prima aansluit bij de trend van empowerment: “Wij kunnen het beter, wij kunnen ons zelf helpen”? En dat de voorzieningen goedkoper zijn en de waardering van de bewoners is hoog?
- Deelt u onze mening dat zelfbeheer, gebaseerd op zeggenschap en keuzevrijheid, prima past binnen de doelstellingen van het welzijnbeleid? En dat dit ook prima gerealiseerd kan worden indien er lege panden uit het bestand van de gemeente beschikbaar komen?
- Is het college bereid om deze manier van 'huisvesting' Arnhem te onderzoeken en te realiseren? Zo niet, waarom niet?