h

De SP verdiept zich in de collectieve service. Soap Ramenlappen deel 3

14 april 2013

De SP verdiept zich in de collectieve service. Soap Ramenlappen deel 3

Het zit als volgt: de thuiszorgorganisaties kregen van de gemeente de opdracht om een collectieve ramenwasservice op te zetten, omdat dit goedkoper zou zijn dan het gewoon bij de thuiszorg zelf te laten.

Een bezuiniging dus. Daarvoor krijgen zij een uurtarief van € 19,75. De organisaties besteden dit weer uit aan Presikhaaf Bedrijven, onder de noemer: Thuisservice. Volgens de verantwoordelijke wethouder dragen de thuiszorgorganisaties zo ook bij aan Social Return. Dat wil zeggen: organisaties nemen een bepaald percentage mensen in dienst met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en bevorderen hun terugkeer naar die markt.

Hoe en door wie wordt de ramenwasservice uitgevoerd? 13 personen met een bijstandsuitkering gaan eerst 3 maanden, met behoud van uitkering, werkervaring opdoen. Het is de bedoeling dat ze daarna een tijdelijk contract krijgen voor 6 maanden en voor 15 uur per week, op basis van het wettelijk minimumloon. In het gunstigste geval zouden zij dan uit moeten stromen naar vaste banen, in de bijvoorbeeld de facilitaire dienst.

Maar met 15 uur werken in de week blijven de mensen nog steeds afhankelijk van de bijstand. En als de mensen in dienst komen bij Presikhaaf Bedrijven, dan is er helemaal geen sprake van Social Return bij de thuiszorgorganisatie. Immers, dan zouden de thuiszorgorganisaties deze mensen na 3 maanden een contract moeten geven.

Als die mensen nu de ramen gaan wassen voor het wettelijk minimumloon dan kun je je afvragen of dat niet net zo goed door de huidige medewerkers gedaan zou kunnen worden. Want zij verdienen al schandalig weinig (€ 0,70 boven het minimumloon) en dat is ook te betalen voor de uurprijs die de organisaties daarvoor krijgen. Nu hebben ze nog minder werk.
 
De gemeente geeft het geld dus eerst aan de thuiszorgorganisaties en die betalen daar vervolgens de service van Presikhaaf Bedrijven mee, die het uitzendbureau Motivaktie hebben opgezet dat daar weer geld voor krijgt. Snapt u het nog? Dan ben ik heel erg benieuwd hoeveel elk tussenstation krijgt. Is dit nou efficiënt werken? Zo worden de taken in de thuiszorg in allerlei verschillende diensten opgeknipt.

Levert die collectieve ramenwasservice eigenlijk wel een bezuiniging op, zo vragen wij ons af. De thuiszorgorganisaties zelf gaven ook al aan dat ze helemaal niet gelukkig zijn met de opdracht van de gemeente voor de ramenwasservice. Sterker nog: dit concept heeft men in 2012 al geprobeerd van de grond te krijgen in samenwerking met Siza (dat ondersteuning biedt aan mensen met een handicap) en dat is ... mislukt.

Ik snap wel waar dit naartoe gaat: tussen neus en lippen door zegt het college dat deze collectieve service heel mooi zou zijn voor iedereen in Arnhem. Hardwerkende tweeverdieners kunnen hier dan ook gebruik van maken. Zij kunnen deze diensten in en om het huis lekker goedkoop laten uitvoeren, zo stelt het college in de nota over de WMO. Dan zakt bij mij de broek af.

Onder het mom van bezuiniging wordt deze collectieve ramenwasservice in de gemeenteraad ‘verkocht’. Maar mensen die het echt nodig hebben schieten er helemaal niets mee op en de huidige thuiszorgmedewerkers zien hun inkomen verder terugzakken, doordat zij minder uren krijgen. Dat heet: verdringing van werk.

Er worden allerlei constructies bedacht, terwijl voor hetzelfde geld je gewoon de huidige medewerkers kunt betalen, maar nee … laten we vooral ingewikkeld doen.

Desirée Egberts

Reactie toevoegen

U bent hier