Landelijke visie, plaatselijke praktijk. De algemene ledenbijeenkomst

14 april 2013

Landelijke visie, plaatselijke praktijk. De algemene ledenbijeenkomst

Op 4 april j.l. vond een goed bezochte ledenbijeenkomst plaats. Deze stond in het teken van de regioconferentie over de democratische economie en samenleving. Gastsprekers waren Tijmen Lucie  en Petra Lettink.

Op het XVIII congres hebben de leden het partijbestuur gevraagd om onze visie op de democratisering van de economie verder uit te werken. Dit heeft ondermeer geleid tot de Kaderkrant waarin 10 suggesties zijn geformuleerd. Op verzoek van de afdeling lichtte Tijmen Lucie (redacteur bij het wetenschappelijk bureau van de SP) deze suggesties toe.
De SP wil haar invloed op de economie, via de overheid, vergroten door:
1. de financiële markten aan banden leggen, het toezicht daarop uit te breiden,
2. de economie verder te reguleren en deze dienstbaar aan de mens en maatschappij te maken (onderwijs, zorg, openbaar vervoer, wonen), en
3. het democratisch principe ‘één mens, één stem’ te verstevigen en de invloed van mensen te vergroten, bijvoorbeeld werknemers in ondernemingsraden en huurders ook in woningcorporaties.

Petra Lettink (Groene Transitie, Arnhem) gaf deze visie op de economie handen en voeten door te laten zien hoe zij verantwoord en duurzaam onderneemt. Zij liet drie voorbeelden zien om te illustreren hoe je als burger zelf in je wijk, stad en regio nu verantwoorde beslissingen kunt nemen die ook straks effect hebben:
1. Rijn en IJssel Energiecorporatie, waar de leden het voor het zeggen hebben. Het doel van de corporatie is om de regio energie neutraal te maken: http://www.rijnijsselenergie.nl/
2. het klimaatverbond met het project rond zonne-energie:
3. woningbouwvereniging Gelderland, waarin de bewoners en gebruikers een grote mate van zelfbeheer en betrokkenheid hebben, vanuit een visie op gemeenschappelijk wonen en leven: http://www.wbvg.nl/

Petra Lettink sloot haar bijdrage af met een tot nadenken stemmend, prikkelende animatiefilm over ‘circulaire economie’ Dat is een opvatting over de economie waarin we ons verbruik van grondstoffen verminderen en de levensloop ervan verlengen door deze her te gebruiken:

Op de ledenavond werd ook de kandidaatstelling voor het lijsttrekkerschap bij de gemeenteraadverkiezing 2014 officieel geopend. Gerrie Elfrink is bereid om weer lijsttrekker te worden. De afdeling nodigt eventuele tegenkandidaten uit om zich te melden (zie eerdere oproep). Ton Wouters werd gekozen als algemeen lid van het bestuur. Natuurlijk werd de avond, naar goed gebruik, afgesloten met een hapje en een drankje.

Mocht je de Kaderkrant Naar een democratische economie en samenleving alsnog willen hebben, neem dan contact op met onze voorzitter via arnhem@sp.nl