Actie Voedselbank succesvol

19 november 2013

Actie Voedselbank succesvol

Zo, de kratjes van de Arnhemse Voedselbank zitten binnenkort weer even vol. Afgelopen weekeinde (15-16 november) heeft de Voedselbank samen met diverse Albert Heijn-winkels in stad en regio een inzamelactie gehouden. De precieze opbrengst is nog niet bekend, maar volgens de organisatie is die hoger dan verwacht. De inzameling wordt mogelijk een jaarlijks terugkerende actie.

Door de crisis worden niet alleen de klanten van de Voedselbank getroffen, maar ook de Voedselbanken zelf. Er zijn steeds minder bruikbare spullen beschikbaar om aan de klanten mee te geven. Het ontbreekt vooral aan alledaagse benodigdheden zoals koffie, pasta en wasmiddelen.
De actie van het afgelopen weekeinde moest daar in ieder geval tijdelijk een einde aan maken. Klanten bij een groot aantal AH-supermarkten in de regio werden uitgenodigd om ook iets voor de Voedselbank te kopen. De kopers konden een keuze maken uit elf onmisbare producten.
Honderden vrijwilligers, waaronder uiteraard de nodige SP-leden, hebben meegeholpen om de actie tot een succes te maken. ‘Ik heb de spullen maar een beetje aantrekkelijk neergezet’, zegt actief SP-lid Ton, die samen met zijn vrouw Evelien het hele weekeinde heeft meegeholpen. Ton lacht: ‘Het zag er eerst een beetje uit als de Aldi, met al die pallets. Maar toen we het een beetje leuk hadden neergezet, leek het meteen al meer op de Albert Heijn. Zelfs de manager van de AH vond dat ook’, voegt hij er grijnzend aan toe.

Opbrengst
Nog een groot deel van de week zal er worden geteld en zullen de spullen worden verzameld. De precieze opbrengst is nog niet bekend. Maar alles wijst erop dat het resultaat de verwachtingen overtreft. Zowel de Voedselbank als de Albert Heijn zijn tevreden.
In ieder geval de eerstvolgende weken zullen de ruim duizend cliënten van de Arnhemse Voedselbank producten ontvangen die lang niet meer in het voedselpakket zaten. Maar hulp blijft nodig, ook in de toekomst.
‘Daarom zijn er plannen om de actie vanaf nu ieder jaar te houden’, zegt een woordvoerder van de Voedselbank. ‘We zijn druk bezig om te inventariseren wat voortaan beter kan. Maar deze eerste keer was al zo’n succes, dat we er serieus aan denken om met deze actie door te gaan.’

Rijk land
De SP is principieel geen voorstander van Voedselbanken. De SP vindt het beschamend dat in een rijk land als Nederland mensen moeten smeken om gratis voedsel. Maar gezien de gure politieke omstandigheden van dit moment doen Voedselbanken erg goed werk. Dat werk ondersteunt de SP volop, nu en in de toekomst, ook in Arnhem.