SP start onderzoek naar verdwijnen gemeentepagina's Arnhemse Koerier

31 januari 2014

SP start onderzoek naar verdwijnen gemeentepagina's Arnhemse Koerier

In 2011 besloot de Arnhemse gemeenteraad om de gemeentepagina’s in de Arnhemse Koerier te schrappen. De SP was een van de tegenstanders van dit besluit. Ook belangenorganisaties zoals de Klantenraad Sociale Zekerheid gaven aan dat mensen daardoor informatie mislopen. Inmiddels is het raadsbesluit werkelijkheid geworden en zijn de pagina's inderdaad verdwenen.

De SP begint een onderzoek naar de gevolgen van deze bezuiniging en vraagt zich af hoeveel mensen deze informatie nu gaan missen.

Het college van burgemeester en wethouders vindt dat Arnhemmers op andere manieren aan gemeentelijke informatie kunnen komen, via buurtkranten of de gemeentelijke website. Veel Arnhemmers hebben geen toegang tot internet en de buurtkranten verschijnen niet regelmatig genoeg waardoor informatie niet gelijktijdig wordt verspreid. Andere gemeenten, zoals Nijmegen, zijn teruggekomen op hun bezuinigingsplannen en publiceren weer gemeentepagina’s in een huis-aan-huisblad.

De SP denkt dat de kosten gaan stijgen. De gemeenteraad schrapte de informatiepagina’s om 75.000 Euro per jaar te kunnen besparen. De SP wil weten hoeveel belastinggeld de gemeente kwijt is om bij alle nieuwe maatregelen mensen apart te informeren. Bovendien heeft de Arnhemse Koerier een belangrijke sociale functie: veel mensen halen nieuws en informatie over de stad uit deze krant.

De Arnhemse Koerier heeft een bereik van 70.000 huishoudens. 83% van de lezers boven de 13 jaar leest deze krant. In de leeftijdsgroep 50 tot 64 jaar leest 57% de krant en bij de groep van 65 jaar en ouder zelfs 67% (cijfers uit 2011, onderzoek Wegener, onder 29.000 lezers).

De SP is het onderzoek gestart om erachter te komen hoeveel Arnhemmers nu de gemeentelijke informatie gaan missen en hoe zij toch aan informatie komen. Daarom stelt de gemeenteraadsfractie binnenkort vragen aan het college over de effecten van deze bezuiniging. De SP wil de informatiepagina’s terug als blijkt dat veel mensen informatie gaan missen. De gemeente publiceert dan in de Arnhemse Koerier informatie over bijvoorbeeld sociale regelingen van de gemeente, terwijl vergunningen gewoon op de website gepubliceerd kunnen worden.