Wethouder belooft beterschap na falen Realwork

26 februari 2014

Wethouder belooft beterschap na falen Realwork

Maandagavond stelde de SP met enkele andere partijen het faillissement van Realwork aan de kaak. Via een interpellatiedebat eisten de partijen opheldering van verantwoordelijk wethouder Van Wessem over het faillissement van het bedrijf dat 200 banen aan Arnhemmers in de bijstand beloofde, maar uiteindelijk razendsnel failliet ging voordat het bedrijf goed en wel op gang kwam.

De gemeente Arnhem sloot in oktober een contract met Realwork BV om 72 Arnhemmers met een bijstandsuitkering aan het werk te helpen. In december werden de salarissen te laat uitbetaald en moest de gemeente bijspringen. Op 11 februari ging Realwork failliet, nadat het bedrijf in de tussentijd geen duidelijkheid wilde en kon geven over hun opdrachtgevers en inkomsten.

SP-raadslid Desiree Egberts stelde dat de bijstandsuitkering een basisrecht is: een basisrecht om de kosten voor eerste levensbehoeften te betalen en een basisrecht om bij tegenslag te worden opgevangen en weer vooruit te kunnen. Veel Arnhemse bijstandsgerechtigden hebben klappen opgelopen door de economische crisis. Zij verloren hun baan, kunnen geen baan vinden of zagen hun onderneming verdwijnen. Deze mensen grijpen natuurlijk elke kans aan om weer aan zinvol betaald werk te komen. Dat zorgt voor meer inkomen, meer eigenwaarde en stabiliteit in het leven. Niet meer de eindjes aan elkaar hoeven knopen maar aan de toekomst kunnen werken. De SP wil zoveel mogelijk mensen uit de bijstand en naar een baan helpen.

Realwork beloofde om te beginnen tientallen banen maar gaf vanaf het begin al geen inzage in het verdienmodel. Zelfs tijdens het sluiten van de overeenkomst werd er geen inzage gegeven in de manier waarop Realwork geld wilde verdienen. De gemeente voerde na de problemen in november stevige gesprekken en eiste een toetsing door een accountant. De vereiste accountantsverklaring ontbrak en de wethouder ging er niet achter aan. Maar het faillissement kwam eerder. Daarmee kwamen deze mensen op straat te staan en werd de gemeente op kosten gejaagd: tienduizenden Euro’s belastinggeld verdwijnen in het faillissement. De gemeente verleende een voorschotsubsidie zonder financiële waarborgen. en doordat de gemeente meer geld moet uitgeven aan uitkeringen.  De SP vond deze gang van zaken onbegrijpelijk en vroeg waarom de gemeente niet inzage in het verdienmodel afdwong en er niet de keuze maakte om het contract op te zeggen. Het was in eerste instantie ook onduidelijk wat de gemeente van deze misser met Realwork heeft geleerd en in de toekomst anders zou doen. Ook gaf Egberts aan dat de problemen bij Realwork niet ten koste mochten gaan van het budget voor bijzondere bijstand.

Wethouder Van Wessem vond het een “afschuwelijke situatie” en stelde dat hij er alles aan deed om het leed en de schade te beperken. De tientallen Arnhemmers met uitzicht op een baan worden geholpen om alsnog uit de bijstand te komen. De gemeente ging uit van een goed bedrijfsmodel van Realwork. Het bedrijf wilde vanwege concurrentieoverwegingen geen inzage geven in het verdienmodel maar was ogenschijnlijk goed bezig in Almelo en voerde ook gesprekken met buurgemeenten over een vestiging. Van Wessem stelde dat het faillissement is veroorzaakt door een gebrek aan geld. Opzegging van het contract kwam niet meer aan de orde. De gemeente springt financieel bij en garandeert dat deze mensen geen geld mislopen. Dat gaat niet ten koste van het beschikbare geld voor de bijzondere bijstand. Hij gaf toe dat veel informatie over de situatie bij Realwork ontbrak.

Desiree Egberts vroeg in tweede termijn weer wát de gemeente van de situatie heeft geleerd en vroeg aan de wethouder om persoonlijk excuses aan te bieden aan de getroffen medewerkers. Na drie keer aandringen gaf de wethouder aan dat er zorgvuldig moet worden omgegaan met bedrijven die bijstandsgerechtigden aan een baan willen helpen. Van Wessem gaat ook contact opnemen met de ontslagen medewerkers; hij zal zijn welgemeende excuses aanbieden.
In de derde termijn ging de wethouder diep door het stof. Een motie van afkeuring van enkele oppositiepartijen werd daarom niet door de SP gesteund.