SP kritisch tijdens interpellatiedebat over mislukte Modebiënnale

11 maart 2014

SP kritisch tijdens interpellatiedebat over mislukte Modebiënnale

Maandagavond sprak de gemeenteraad op voorstel van onder andere de SP over de Modebiënnale. De indieners van het debat eisten in eerste instantie opheldering van cultuurwethouder Van Wessem (VVD), maar hij trad vóór aanvang van het debat al af. De SP is zeer kritisch over de aanpak van de geflopte modetentoonstelling door het gemeentebestuur.

De tweejaarlijkse modetentoonstelling is uitgelopen op een financiële flop. Het Arnhemse stadsbestuur werd uiteindelijk geconfronteerd met een gepeperde rekening, omdat de verwachte inkomsten fors achterbleven en de organisatie haar zaken niet op orde had. SP-fractievoorzitter Cris Lenting wilde namens enkele partijen weten zover heeft kunnen komen en waarom er toch weer nieuwe schuldeisers van MoBA opdoken.

Wethouder Leisink (D66) gaf aan dat de zaken goed verliepen tot het daadwerkelijke begin van de modetentoonstelling. Na de eerste financiële problemen was er vaak contact tussen gemeente en de stichting die de MoBA organiseerde. Het college werd met tegenvallende opbrengsten geconfronteerd en de stichting werkte met verschillende begrotingen. Uiteindelijk sprong de gemeente met 160.000 Euro bij, maar dit geld werd te vroeg overgeboekt, omdat wethouder Van Wessem niet wilde wachten op een geëiste accountantsverklaring. Het uiteindelijke tekort liep op tot 270.000 Euro. Het college weet nog niet uit welk bedrag het financiële tekort precies bestaat en of er uiteindelijk nog extra tekorten aankomen. De wethouder voelt zich ook niet verantwoordelijk voor het uitbetalen van de schuldeisers. Het dreigement over een faillissementsaanvraag komt voor rekening van de stichting.

SP-fractievoorzitter Lenting vroeg waarom wethouder Van Wessem voor de aanvang van de MobA13 had aangeven mee te willen denken over het afdekken van eventuele financiële tegenvallers. Deze uitspraak kon verwachtingen wekken die hij niet kon waarmaken. Daarnaast stelde hij de vraag waarom het overboeken van de 160.000 Euro misging.

Wethouder Leisink gaf aan dat er nog veel onzekerheden waren in het kwartaal voordat de modetentoonstelling van start ging, maar dat de gemeente wilde meedenken over bijsturen en eventuele ingrepen in het programma. Het probleem zat niet in de begroting of de subsidieafspraken, maar wel in het werken met verschillende begrotingen door MoBA. De stichting had wel geld gereserveerd en een lening afgesloten om tekorten op te vangen maar dat was blijkbaar onvoldoende. Nogmaals 110.000 Euro bijspringen om de schuldeisers te betalen ging Leisink te ver.

De SP nam genoegen met de antwoorden van het college. Lenting: “We hadden veel vragen aan wethouder Van Wessem. Hij had erg veel uit te leggen over zijn handelswijze en het is goed dat hij eerder die avond zelf al zijn conclusies heeft getrokken en vrijwillig is opgestapt. Bij uitblijvende antwoorden hadden we zeker overwogen om een motie van wantrouwen in te dienen. De MoBA is alweer financieel uit de hand gelopen en de Arnhemse belastingbetaler draait alweer voor de gevolgen op. Voor de SP is de grens nu echt bereikt!”.