Unanieme steun van gemeenteraad voor financiële hulp aan ex-Realworkers

11 maart 2014

Unanieme steun van gemeenteraad voor financiële hulp aan ex-Realworkers

SP-raadslid Desiree Egberts vroeg maandagavond om duidelijkheid over de financiële problemen bij veel ex-werknemers van Realwork. Uit gesprekken met ex-werknemers blijkt dat velen in de stress schieten door de situatie bij het failliete reïntegratiebedrijf. De ex-werknemers moeten vaak geld lenen om rond te komen en hebben moeite om het hoofd boven water te houden. Zij komen gemiddeld 350 Euro per maand tekort. Daarom eiste de SP een overzicht van de situatie en een voorschot aan de ex-Realworkers. De gemeenteraad steunde unaniem een motie van SP en PvdA om deze mensen te helpen.

Wethouder Leisink (D66) gaf aan dat het college met de situatie in de maag zit. Hij vertelde dat de gemeente bezig is met het zoeken van banen en een overzicht zal geven van de situatie. Maar het uitbetalen van het achterstallige loon over de afgelopen vier maanden is een zaak van het UWV. Realwork was verplicht om lonen uit te betalen. De gemeente probeert ook om kosten terug te vorderen van Realwork. Arnhemse werknemers van Realwork met recht op bijstand ontvangen een bijstandsuitkering van de gemeente. Bij financiële problemen wordt er bijgesprongen vanuit de bijzondere bijstand. De wethouder zegde toe om snel de groep van 72 mensen te gaan bekijken. De wethouder gaf ook aan dat in schrijnende situaties mensen zich bij de gemeente moeten melden. Er kan dan maatwerk worden geleverd om te voorkomen dat mensen verder in de problemen komen.

De SP diende met de PvdA een motie in om financieel bij te springen. De gemeente moet het verschil tussen het ontvangen voorschot en het misgelopen salaris gaan uitbetalen en de kosten via het UWV terugkrijgen. Dit voorstel werd door alle partijen gesteund.