ArtEZ Studenten reiken protest index uit

24 april 2014

ArtEZ Studenten reiken protest index uit

Donderdagmiddag 24 april reikte ROOD Arnhem namens de studenten en docenten van ArtEZ Arnhem de ArtEZ interdisciplinary index uit aan het interim-bestuur van de hogeschool voor de kunsten. Deze publicatie bevat interdisciplinaire projecten die zijn ontstaan omdat de academie veel verschillende opleidingen aanbiedt. De studenten en docenten van verscheidene opleidingen werken nauw samen waardoor er mooie, waardevolle projecten tot stand komen. Met de publicatie tekenen zij protest aan tegen de voorgenomen herverdeling van de opleidingen.

Aanleiding voor de uitreiking van de publicatie is het plan van het interim-bestuur om de opleidingen te herverdelen over Arnhem, Enschede en Zwolle. Met name Arnhem, dat nu een breed, multidisciplinair aanbod aan kunstopleidingen heeft, zou door het plan worden getroffen. Docenten en studenten, en ook andere prominenten uit de Arnhemse kunstwereld zijn tegen deze toekomstplannen. Nu er verschillende opleidingen in een stad gevestigd zijn, kunnen studenten van elkaar leren, zich door elkaar laten inspireren en van elkaars werkruimtes gebruik maken.

Alix Wassing, woordvoerder van ROOD Arnhem, denkt dat het een ramp voor de stad zal zijn als de opleidingen vertrekken uit Arnhem. “Door de plannen van het interim-bestuur zal Arnhem voor jongeren veel minder aantrekkelijk worden om hier te komen studeren. Ook de diversiteit van de stad zal achteruit gaan”, aldus Wassing.

De uitreiking vond plaats in de kantine van de hogeschool waar het vol zat van de studenten en docenten die tegen de voorgenomen herindeling zijn. Namens de studenten en docenten vroeg ROOD wat de nieuwe voorzitter, mevrouw Litjens, met de voorgenomen plannen gaat doen. “Tot de zomervakantie vinden er geen veranderingen plaats. Eerst moet er weer rust op school komen en in  het nieuwe schooljaar worden weer voorstellen gedaan. Deze voorstellen zullen transparant zijn. De beslissingen gaan niet over één nacht ijs en zonder overleg”, aldus Litjens. De studenten kunnen dus in ieder geval met een gerust hart hun studiejaar afmaken. ROOD Arnhem zal contact houden met de studenten over de gang van zaken op ArtEZ.

Interview met Alix Wassing door RTV Arnhem is te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=hYAtMOPr3VY&list=UU3VHG6mctsp-9-O1lovdGBw